TV4-Gruppen i siffror

-TV4-Gruppen har omkring 500 anställda.

-TV4-Gruppens verksamheter sysselsätter omkring 4 000 personer någon gång under ett år.

- Tillsammans med TV4:s systerbolag C More Entertainment produceras det totalt ett 40-tal tv-kanaler i TV4-huset på Gärdet i Stockholm.

-Under ett år sänds 260 000 timmar tv i TV4-Gruppens kanaler.

-I kanalerna visas 700 timmar tv per dygn.

-Trots lågkonjunktur och en kraftigt vikande annonsmarknad gjorde TV4-Gruppen 2009 sitt näst bästa resultat någonsin. Vinsten blev 642 miljoner kronor.

-TV4 Sverige, TV4-Gruppens lokal-tv-verksamhet, gjorde sitt bästa resultat någonsin 2009, och ökade såväl försäljning som resultat.

-TV4 var även 2009 Sveriges största enskilda tv-kanal, med totalt 19,5 procents andel i målgruppen 12–59 år.

-TV4-Gruppen är också det största tv-huset totalt, med en tittartidsandel på 30,5 procent.

-Mer än 70 procent av befolkningen tittar minst 15 minuter per vecka på någon av TV4-Gruppens kanaler.

-91,8 procent i åldersgruppen 12-59 år stannar kvar och ser reklamen under primetime.

-Under 2009 levererade TV4-Gruppens kanaler 55 miljarder reklamkontakter.

-TV4 Sport är Sveriges största sportkanal. Nära 75 procent av hushållen har tillgång till kanalen.

-TV4 Fakta är Nordens största dokumentärkanal, och når över 1,9 miljoner hushåll i Sverige och över 300 000 i Finland. 2010 lanserades TV4 Fakta i Norge.

-Övrig tv växer snabbast på den svenska tv-marknaden och svarar för 40 procent av tittandet. TV4-Gruppens kanaler svarar för nästan en fjärdedel och växer snabbare än segmentet i övrigt.

-TV4-Gruppens sajter och mobila plattformar har i snitt runt 1,5 miljoner unika besökare per vecka.

Senast uppdaterad: 2012-09-13