2012-10-15 | Företagsnytt

Alla TV4:s kanaler live i datorn, mobilen och surfplattan i nya TV4 Play

När nya TV4 Play i dag har premiär erbjuder TV4-Gruppen, som det första svenska tv-huset, alla sina elva TV4-kanaler live - både via datorn, i mobilen och på surfplattan. TV4 Play-tittarna kan därmed enkelt ta med sig alla TV4:s kanaler och se dem live när som helst och var som helst. En ny och modernare design, större användarvänlighet och ett tydligare gratiserbjudande finns också bland nyheterna.

Det är en kraftfull satsning som görs när TV4-Gruppen under dagen lanserar nya TV4 Play. "Freemium"-modellen - med en gratis och annonsfinansierad del, och en abonnemangsbaserad Premium-del - tydliggörs, samtidigt som utseendet moderniseras och användarvänligheten ökar för hela TV4 Play.

Men den största förändringen rör abonnemangstjänsten TV4 Play Premium. Som det första svenska tv-huset tillgängliggör TV4-Gruppen hela sitt omfattande kanalpaket, totalt elva TV4-kanaler, live både på nätet, i mobilen och på läsplattan.

- TV4 Play går nu från att huvudsakligen vara en on demand-tjänst till att också bli en riktig tv-tjänst. Enkelhet och användarnas tv-upplevelse står i fokus för allt vi gör med TV4 Play. Nu kan tittarna enkelt ta med sig alla våra kanaler var de än vill, och härigenom tar vi "tv everywhere"-konceptet längre än vad någon av våra konkurrenter gjort hittills, säger Cecilia Beck-Friis, direktör TV4 Digitala medier.

De kanaler som från och med i dag kan ses live på datorn, i Iphone och på Ipad - och inom kort också i Android-mobiler och Android-surfplattor - är TV4, Sjuan, TV4 Sport, TV4 Sport Xtra, TV4 News, TV11, TV4 Film, TV4 Komedi, TV4 Guld, TV4 Fakta och TV4 Fakta XL.

Genom en zappfunktion kan tittaren, precis som med traditionell tv, zappa sig fram till den kanal man vill titta på, och sedan expandera spelaren till helskärm. För att byta kanal är det bara att zappa vidare. Den här funktonen finns redan från start i webbspelaren och kommer inom kort också att finnas i apparna för surfplattor.

- Att utveckla den här typen av konsumentnära tjänster är viktigt för att TV4-Gruppen även framöver ska ligga i frontlinjen när det gäller tv-utvecklingen. Inom kort hoppas vi också att TV4:s kanaler ska finnas tillgängliga över internet via olika distributörers "tv everywhere"-erbjudanden, vilket är ytterligare ett led i våra ambitioner göra TV4:s kanaler tillgängliga överallt, säger TV4-Gruppens vd Casten Almqvist.

--
Fakta om TV4 Play
Den öppna delen av TV4 Play är annonsfinansierad och därmed gratis för tittarna. Här kan man fritt ta del av de flesta svenska programmen i TV4 och Sjuan i sju dagar efter ordinarie tv-sändning, så kallad "catch-up", eller reprisfunktion.

Fakta om TV4 Play Premium
TV4 Play Premium ger abonnenterna tillgång till alla elva TV4-kanalerna live - i datorn, mobilen och surfplattan.
TV4 Play Premium innehåller dessutom hela TV4 Plays gratisutbud i högre bild- och ljudkvalitet och utan reklamavbrott. Därutöver finns hela säsonger av TV4:s egna program.
Totalt finns runt 5 000 avsnitt inom TV4 Play Premium, samt massor av livesport, exempelvis franska Ligue 1, Europa Leauge och italienska Serie A.
TV4 Play Premium kostar 99 kronor per månad. Abonnemanget kan sägas upp när som helst och saknar bindningstid.

--
TV4-Gruppen har levererat engagerande nyheter, storslagen underhållning med bredd och kvalitet, direktsänd sport och högklassigt drama till svenska folket i över två årtionden. TV4-Gruppen består, utöver huvudkanalen TV4, av mer än 40 tv-kanaler i hela Norden, inom både fri-tv, mini-pay- och premiumområdet, där C More är Nordens ledande betal-tv-operatör. TV4-Gruppen har också 25 lokal-tv-stationer och en mängd andra tjänster på nätet, i mobilen och on demand, bland annat TV4 Play, som samlar rörligt material från TV4-Gruppens kanaler. För mer information, se tv4gruppen.se.

Senast uppdaterad: 2012-10-16