2012-02-14 | Programnytt

Dags att sätta plogen i åkern i nya Farmen

Längtan till landet. Bonderomantik. Kamp för överlevnad. Det är dags att backa tillbaka drygt hundra år i tiden, till livet som det var då. TV4:s succéprogram Farmen återvänder i rutan och inspelningarna påbörjas redan till sommaren. Det blir även ett kärt återseende med Linda Lindorff som programledare.

- Jag älskar Farmen och har längtat efter det här programmet i flera år! Konceptet är suveränt och känns om möjligt ännu mer rätt i tiden nu. I en tid när många av oss lever våra liv konstant uppkopplade blir utmaningen så mycket större och mer spännande att bo på en enslig gård ute i skogen utan el, rinnande, vatten eller uppkoppling, säger Linda Lindorff.

Vad händer om en utvald grupp personer tvingas leva som svenska bönder gjorde för drygt hundra år sedan? Under fem framgångsrika säsonger (2001 - 2004) fick deltagarna i svenska Farmen göra just det. Programmen snittade över miljonpubliken med en all time high på hela 1 835 000 tittare. Sedan dess har drygt 40 länder gjort om äventyret på olika gårdar jorden runt - från kasbah i mellanöstern till ranch i Chile och vinodling i Toscana.

Nu är det hög tid att återvända till svenska Farmen. Inspelningarna äger rum på svenska landsbygden med början i juli och drygt två månader framåt.

- Farmen är ett av de mest engagerande programmen som vi någonsin har haft på TV4 så det känns väldigt kul att få väcka liv i detta igen. Jag ser fram emot att se nya deltagare axla utmaningen att på bästa vis sköta en gård och samtidigt ingå i ett spännande socialt spel, säger Fredrik Arefalk, programchef TV4.

Självklart är Farmen fortfarande en idyll. Vackra omgivningar, rustika miljöer, natur, djur och svensk sommar. Farmen 2012 är också ett äventyr på liv och död med gårdsslakt, djurfödslar, och tvekamper som betyder vinna eller försvinna för två utvalda kämpar - men även glädje, vänskap och oväntade besök.

Information om deltagaransökningar

Ansökningar från hugade deltagare tas emot från och med i dag och fram till och med den 19 mars. Det som behövs är kontaktuppgifter, en eller flera nytagna bilder och en personlig beskrivning motsvarande en A4-sida. Beskrivningen bör helst vara i brevformat, gärna handskriven. Ansökan kan skickas in skriftligt till FARMEN, TV4 AB, 115 79 STOCKHOLM eller fyllas i direkt på www.tv4.se/farmen.

Senast uppdaterad: 2012-09-04