2012-03-29 | Programnytt

De är värdar när Humorgalan firar tio år

Unicef-ambassadörerna Liza Marklund, Mark Levengood, Eva Röse och David Hellenius står som galavärdar när Humorgalan - för varenda unge direktsänds den 1 maj i TV4. Under kvällen blandas humor med unika uppträdanden och reportage från Unicefs arbete runt om i världen. Bland annat får tittarna följa med Laila Bagge Wahlgren till Bangladesh där hon möter barn som lever i slummen.

För tionde året i rad samarbetar TV4 med Unicef och direktsänder Humorgalan - för varenda unge. Insamlingskvällens mål är att få så många tittare som möjligt att bli världsföräldrar och hjälpa barn i utsatta situationer runt om i världen. Kvällens viktiga ämne tas upp i flera reportage och blandas med underhållning i form av liveuppträdanden och humor.

Galavärdarna för tioårsjubileet är författaren och journalisten Liza Marklund, skådespelerskan Eva Röse, programledaren och författaren Mark Levengood samt programledaren och komikern David Hellenius. Alla fyra är Unicef-ambassadörer.

- Jag känner mig stolt och varm i hjärtat av att TV4 under tio år fått hjälpa till att öka antalet världsföräldrar hos Unicef. Att hjälpa utsatta barn oavsett var de bor och se till så att deras röster blir hörda är något av det viktigaste vi kan göra. Men vi är långt ifrån klara. Vi ska jobba ännu hårdare för att få fler människor att bli världsföräldrar, säger TV4:s programdirektör Åsa Sjöberg.

För att se Unicefs arbete runt om i världen får reser tv-profilen och managern Laila Bagge Wahlgren till Bangladesh huvudstad Dhaka där hon möter barn som lever i slummen. Liza Marklund åker till Malawi, och återser den föräldralösa syskonskaran hon besökte första gången 2005. Då fick barnen klara sig helt på egen hand. Nu träffar hon dem sju år senare för att se hur de har det idag. Dessutom reser en av Unicefs världsföräldrar, Anne Lydén från Stockholm, till Moçambique. Där träffar hon en familj med nio barn som har förlorat sina föräldrar och nu tas om hand av sin gamla mormor.

När Humorgalan sändes för första gången 2003 var 20 000 personer världsföräldrar i Sverige. Idag, tio år senare, har antalet ökat till hela 145 000. De bidrar med 100 kronor i månaden till Unicefs arbete för barns rättigheter världen över. Behoven är enorma och därför behövs det fler världsföräldrar som är med och kämpar för varenda unge.

Humorgalan - för varenda unge direktsänds i TV4 klockan 20.00 tisdag den 1 maj från Berns i Stockholm.

---

Unicef, världens största barnrättsorganisation, finns på plats och arbetar med utveckling i över 150 länder. Uppgiften är att skapa varaktiga förändringar, inte bara för några barn i en by eller i ett land, utan för alla barn i hela världen. Därför arbetar Unicef förebyggande och långsiktigt - ända upp på regeringsnivå. Det handlar om att förverkliga barnkonventionen och se till att alla barn får rent vatten, hälsovård, vaccin, skola, hjälp i katastrofer och skydd mot våld, övergrepp och diskriminering. De barn som har störst behov får hjälp först - oavsett nationalitet, religion eller landets politiska ledning. Unicef är helt beroende av frivilliga bidrag från privatpersoner, företag och regeringar.

Senast uppdaterad: 2012-09-04