2012-02-07 | Programnytt

De sitter i X factor-juryn

Förhandsspekulationerna har varit vilda. Vilka ska det bli? Nu är det klart. Det blir Idol-veteranen Andreas Carlsson, popprinsessan Marie Serneholt, hiphop-stjärnan Ison Glasgow och popmästaren Thomas "Orup" Eriksson som sitter i TV4:s X factor-jury i höst.

- Vi är otroligt stolta och glada över denna unika jury. Det är fyra personer med vitt skilda bakgrunder och expertis inom musikvärlden och jag är övertygad om att de kommer att vaska fram gyllene talanger med en större bredd och variation än vi någonsin tidigare sett i svensk tv, säger Fredrik Arefalk, programchef TV4.

Andreas Carlsson är känd för den breda publiken efter sina år i Idoljuryn, 2008-2010. Han är en framstående låtskrivare och producent och har skrivit hits till några av världens största artister.

Marie Serneholt slog igenom som 15-åring i A-Teens och har en framgångsrik artist- och tv-karriär där hon bland annat lett Melodifestivalen.

Ison Glasgow är till vardags ena halvan av den flerfaldigt prisbelönta och hyllade hiphop-duon Ison & Fille och är också en mycket uppskattad radioprogramledare.

Thomas "Orup" Eriksson är sedan 80-talet en av Sveriges mest välkända artister och låtskrivare. Nu tar han klivet in i tv-världen med X factor.

X factor är ett av världens största programformat och har skapat tittarsuccé i land efter land. Programmet hade premiär i Storbritannien redan 2004 och är där det mest sedda programmet de senaste sju åren. Det har sedan dess sänts i 29 länder, bland annat USA, Australien, Frankrike, Tyskland och Danmark. Världsartister som Leona Lewis, Shayne Ward och One Direction har fått sitt genombrott i X factor.

X factor är en musiktävling som är öppen för alla över 14 år, soloartister eller grupper. Av hundratals sökande ska juryn sålla fram tolv akter som sedan ska tävla om vinnarplatsen. Juryn letar efter en artist eller grupp som har "Det", X-faktorn.

De olika stegen:

1. Audition
X factor kommer att leta förmågor över hela landet och ha öppna auditions i Stockholm, Göteborg och Malmö. Audition sker på arenor inför både publik och X factorjuryn. De som får ett ja från tre av de fyra jurymedlemmarna går vidare till nästa steg.

2. Bootcamp
De som går vidare från auditionturnén hamnar på bootcamp. Artisterna får coachning och sätts på prov i både sång och dans för att sedan återigen ge en audition så att jurymedlemmarna kan välja vilka de vill ta vidare till nästa steg. På bootcamp delas artisterna in i fyra kategorier: killar, tjejer, över 30 och grupper. Varje jurymedlem är sedan ansvarig för en kategori. Endast 24 akter går vidare till nästa steg.

3. Judges houses
Nu börjar det bli allvar och varje jurymedlem tar med sig artisterna i sin kategori till en utvald plats för att ge dem intensiv coachning inför deras sista audition. Denna sista uppsjungningen sker inför enbart en jurymedlem och en gästexpert och här avgörs vilka som tar en plats bland de tolv finalisterna.

4. Livesändning
Det är nu tävlingen börjar på allvar. Varje vecka tävlar artisterna om tittarnas röster i en livesänd konsert för att få stanna kvar. Av de tolv finalisterna är det slutligen en vinnare kvar som tar hem det åtråvärda priset.

Senast uppdaterad: 2012-09-04