2012-07-02 | Programnytt

Fotbolls-EM en succé för TV4-Gruppen

Fotbolls-EM var den stora tv-händelsen i juni och en lyckad satsning för TV4-Gruppen. Totalt såg över 5 800 000 personer sändningarna från Polen och Ukraina i TV4.

I går avslutades Fotbolls-EM och Spanien tog hem den åtråvärda mästartiteln. Trots att Sverige inte gick vidare från gruppspelet blev sändningarna en framgång för TV4-Gruppen, såväl tittarmässigt som besöksmässigt vid studiosändningarna och de publika visningarna på Norra Bantorget. EM-matcherna i TV4 hade 44,7 procent av tittandet i juni. Sammanlagt såg över 5 800 000 personer TV4:s EM-sändningar.

- Vi är stolta över att ha förmedlat EM-festen till hela svenska folket genom högkvalitativa sändningar i TV4-kanalen. Dessutom märker vi hur allt fler tittare också valt något av våra andra erbjudanden under turneringen, allt ifrån exklusiva livesändningar i TV4 Sport Xtra och i våra mobila applikationer till fysiska besök på vårt eventområde mitt i Stockholm, säger Hans Pekkari, sportchef TV4-Gruppen.

Gårdagens final mellan Italien och Spanien sågs under andra halvlek av 2 279 000 tv-tittare, vilket motsvarar en andel på 59,1 procent och en rating på 23,5 procent. Matchen mellan Sverige och England var den mest sedda matchen under turneringen och andra halvlek sågs av inte mindre än 2 695 000 personer, vilket är en andel på 72,2 procent. Till de publika visningarna på Norra Bantorget begav sig även närmare 70 000 fotbollsentusiaster för att se matcherna på storbildsskärm och delta i EM-festen.

TV4 Play hade cirka 1 500 000 strömstarter för EM 2012, varav en femtedel var genererade via mobila plattformar såsom smartphones och surfplattor. Försäljningen av Premiumabonnemang har varit långt över förväntan.

Källa: Preliminära siffror från MMS. Avser alla 3-99 år.

Senast uppdaterad: 2012-09-04