2012-08-30 | Programnytt

Jenny Strömstedts nya samhällsprogram är en av nyheterna i TV4-Gruppens hösttablå

Storslagna premiärer, älskade klassiker och nya spännande program. I dag presenterar TV4-Gruppen en fullspäckad tablå. Bland många nyheter märks Jenny Strömstedts nya samhällsprogram på måndagskvällar - en vaken pratshow med spännande gäster. Gör dig redo för att bli underhållen, engagerad och berörd i tv-soffan i höst.

Det blir såväl tidiga morgonar som sena kvällar för Jenny Strömstedt i höst. Förutom uppdraget på Nyhetsmorgon ska hon även leda TV4:s nya samhällsprogram Jenny Strömstedt. Programmet är piggt, personligt och aktuellt. En handfull gäster bjuds in för att diskutera och analysera veckans stora samtalsämnen, ofta med vitt skilda infallsvinklar och deltagare med olika perspektiv. Ämnena spänner över politik, nyheter, sport och underhållning - det som påverkar vårt liv och vår vardag. Jenny Strömstedt sänds efter nyheterna klockan 23.00 på måndagar och ersätter Kvällsöppet som tar en paus.

Äntligen har X Factor kommit till Sverige. Programmet som gjort succé världen över, och startat internationella artistkarriärer för bland andra One Direction, Leona Lewis och Shayne Ward, startar i TV4 den 9 september. Juryn, som består av Marie Serneholt, Orup, Andreas Carlsson och Ison, ska hitta blivande artister men också dela med sig av sina unika erfarenheter och se till att deras adepter har alla förutsättningar att bli nästa världsartist. I X Factor, med programledaren David Hellenius i spetsen, börjar jakten på nästa svenska superstjärna.

I nya programmet Kockarnas kamp drabbar Sveriges bästa kockar samman under ledning av Pär Lernström. I åtta program möts några av giganterna inom svensk kokkonst för att tävla i yrkesskicklighet. Leif Mannerström, Stefano Catenacci, Malin Söderström, Paul Svensson, Christian Hellberg, Carina Brydling, Tommy Myllymäki och Stefan Karlsson är kockarna vars färdigheter i köket testas till det yttersta.

Fenomenet Solsidan kommer tillbaka med en efterlängtad tredje säsong i höst. Solsidan har varit en av de mest framgångsrika svenska komediserierna under 2000-talet. Under andra säsongen, som sändes våren 2011, hade serien ett snitt på 2,3 miljoner tittare.

Så mycket bättre är programmet som förenar artister och skapar ny musik. I år är det Darin Zanyar, Linda ?Miss Li? Carlsson, Maja Ivarsson, Olle Ljungström, Magnus Uggla, Pugh Rogefeldt och Sylvia Vrethammar som möts på Gotland.

Med flera giftermål och barn, i bagaget tar Bonde söker fru för sjunde säsongen plats i TV4. Linda Lindorff är programledare och fyra bönder är redo att öppna sina gårdar och hjärtan för kärleken. De sex tidigare säsongerna av Bonde söker fru har varit stora tittarsuccéer. Förra hösten följde nära 1,3 miljoner tittare i snitt varje vecka romantiken på gårdarna.

Hellenius hörna bjuder i höst på en tredje säsong med prominenta och spännande gäster och de omtyckta sketcherna som blivit programledaren David Hellenius signum. Även komediserien Gustafsson 3 tr med en av Sveriges mest omtyckta komiker, Robert Gustafsson, är tillbaka i TV4 med en andra säsong.

Tittarsuccén Berg flyttar in är tillbaka med en femte säsong. I höst tar Carina Berg med sig sin tandborste hem till bland andra Henrik Lundqvist, Dolph Lundgren, Laila Bagge och Markoolio.

Anders Bagge, Martin Rolinski, Gladys del Pilar, Lili & Susie, Putte Nelsson, Louise Hoffsten och Bengt "Bengan" Janson är körledarna i den sjätte säsongen av Körslaget. Tillsammans med programledaren Gry Forssell får de vardagsrummen i de svenska hemmen att gunga i kapp med körerna på scenen i tv-studion.

Peter Jihde lägger åter Pengarna på bordet i tävlingsprogrammet som drog miljonpublik första säsongen. Tina Nordström programleder nyheten Sveriges skönaste gårdar. De medverkande gårdsägarna får i uppgift att ta fram en ny produkt baserad på de råvaror som finns på gården. I Uppfinnarna har programledaren Martin Timell och en expertjury under våren varit på jakt efter Sveriges bästa nya uppfinning. Den uppfinnare som är kvar vid programseriens slut belönas med en halv miljon kronor för att utveckla sin idé.

I nya TV4-programmet SOS Uppdraget får tv-tittarna följa SOS Barnbyars ambassadörer Ernst Kirchsteiger, My Skarsgård, Mari Jungstedt, Adam Tensta, Lisa Miskovsky och Niklas Alexandersson till barnbyn Tamale i Ghana. Under några veckor ska de bo och delta i det dagliga livet tillsammans med barnen och personalen i byn.

På dramasidan är Martin Beck och Gunvald Larsson tillbaka i TV4. I två actionfyllda filmer som aldrig tidigare visats i tv, I stormens öga och Levande begravd, är Peter Haber och Mikael Persbrandts välkända rollfigurer redo att lösa nya brott.

Bland inköpen i TV4 märks serien 2 panka tjejer samt den allra sista säsongen av House. I 2 panka tjejer får tittarna följa Caroline Channing och Max Black i deras gemensamma vardag på ett sunkigt hak i Brooklyn. 2 panka tjejer var förra årets mest framgångsrika nya serie i USA och är skapad av, bland andra, Michael Patrick King som också skapade Sex and the City.

TV4Nyheterna är Skandinaviens största nyhetsförmedlare och tittarna kan följa nyhetsutvecklingen i tv, på webben och i mobiltelefonen. Sändningarna leds av Sveriges tyngsta nyhetsankare Bengt Magnusson, Anders Kraft, Ulrika Nilsson, Anna Lindmarker, Rafaela Lindeberg och Ulrika Bergquist. TV4 producerar även 25 lokala nyhetsprogram, från redaktioner i Malmö i söder till Luleå i norr.

Med gedigen research och uthålligt journalistiskt arbete fortsätter Kalla faktas redaktion att granska politiker, makthavare, företag och samhällsfenomen. Flera tunga namn har värvats: Lasse Wierup, Fredrik Quistbergh, Karin Swärd, Erik Palm, Jonas Berg och Sara Recabarren. Sedan tidigare arbetar bland andra Per Hermanrud, vinnare av Stora journalistpriset, i redaktionen.

365 dagar om året säkrar Nyhetsmorgon upp morgnarna. Måndag till onsdag sänder Tilde de Paula och Peter Jihde. Radarparet Jenny Strömstedt och Steffo Törnqvist leder programmet torsdag och fredag. På lördagarna bjuder Jesper Börjesson på samtal med intressanta gäster och på söndagarna turas Carina Berg, Agneta Sjödin och Jessica Almenäs om att förse tittarna med spännande samtal och musik. Vardagsmorgnarna efter Nyhetsmorgon följs av Malou von Sivers Efter tio med engagerande samtal.

TV4-Gruppen fortsätter att bjuda tittarna på spännande matcher, de senaste sporthändelserna och resultaten. I höst sänder TV4 de tre inledande VM-kvalmatcherna när Sveriges herrlandslag i fotboll kämpar om en plats till slutspelet i Brasilien 2014. De italienska världsstjärnorna och de klassiska lagen i Serie A ses i TV4 Sport Xtra och Zlatans framfart och PSG:s storsatsning sänds såväl i TV4 Sport som i TV4 Sport Xtra. Och i december är det dags för handbolls-EM för damer i TV4.

Bland höstens nyheter i Sjuan märks Hela Sverige bakar och Livet på andra sidan. I Hela Sverige bakar tävlar tolv passionerade kvinnor och män om att få ge ut en egen bakbok och titeln Sveriges bästa hemmabagare. Jurymedlemmar är Johan Sörberg och Birgitta Rasmusson. Tilde de Paula är programledare.

I nya realityprogrammet Livet på andra sidan får tittarna en inblick i tre mediers liv. Medierna bjuder in tittarna i såväl deras vardag som arbete och tittarna får även stifta bekantskap med de klienter som av olika anledningar söker sig till dem.

Trinny Woodall och Susannah Constantine är huvudpersonerna i Trinny och Susannah stylar om Sverige och har gjort sig kända för sitt rättframma sätt, men också för sin förmåga att få människor att känna sig vackra utifrån sina egna förutsättningar. Nu besöker stylistduon för andra gången Sverige för att förvandla svenska kvinnor och män till sina allra snyggaste jag. I varje program får tio personer chansen till en makeover.

I TV11 visas den tredje säsongen av The walking dead, zombieserien som svept över tv-världen och som blivit kabelkanalen AMC:s största framgång någonsin. De första säsongerna hyllades av både kritiker och tittare och förärades bland annat med en prestigefylld Golden Globe-nominering.

Välkommen till en fullmatad höst hos TV4-Gruppen!

Senast uppdaterad: 2012-09-04