2012-01-17 | Företagsnytt

Marit Danielsson ny faktachef för TV4-Gruppen

Marit Danielsson blir TV4-Gruppens nya faktachef. Hon har en lång meritlista både från tv- och tidsskriftsbranschen och arbetar i dag som chefredaktör för tidningen Allt i Hemmet.

Under våren tillträder Marit Danielsson sin nya tjänst som TV4-Gruppens faktachef, där hennes huvudsakliga ansvarsområde blir intake och innehåll för faktaprogram. Närmast kommer Marit att ansvara för beställningen av Nyhetsmorgon och Efter 10.

- Jag är otroligt glad och nöjd över att Marit Danielsson har tackat ja till uppdraget som faktachef för TV4-Gruppen, och att vi därmed har värvat en kunnig, erfaren och kraftfull person med rätt förutsättningar att axla utmaningarna i en för oss bred och viktig genre. Marits breda erfarenhet av både utveckling, produktion och beställning inom faktagenren är unik och bidrar till vårt starka team inom programverksamheten, säger programdirektör Åsa Sjöberg.

Marit har de senaste fem åren haft chefredaktörstjänster inom Bonnier Tidsskrifter och kommer närmast från Allt i hemmet där hon varit chefredaktör sedan september 2010. Hon har gedigen erfarenhet från tv-branschen och ansvarade för att starta, programmera och lansera kanalen TV4 Fakta. Innan dess var hon bland annat projekt- och planeringsansvarig för dåvarande TV4 Plus, exekutiv producent på TV4:s programavdelning samt programutvecklingschef på Meter Film & Television, där hon även startade upp TV4-succén Äntligen hemma.

- Jag är väldigt nöjd med min nuvarande tjänst, men gick igång på de utmaningar som föreslogs i rollen som TV4-Gruppens faktachef. Min uppgift blir att göra det enkelt för de skickliga redaktionerna att se vilken riktning TV4-Gruppen vill gå, få vart och ett av programmen att växa sig så urstarkt som det bara kan, och ansvara för att kanalens mål med faktaprogrammen uppnås, eller rent av överträffas, säger Marit Danielsson.

Marit rapporterar till programdirektör Åsa Sjöberg och kommer också att ingå i den nya Aktualitetsledningen som bildas, under ledning av Viveka Hansson, programdirektör för nyheter och samhälle. I den ledningsgruppen ingår också kanaldirektör Peter Lindström, programdirektör Åsa Sjöberg och sportchef Hans Pekkari.

--
TV4-Gruppen har levererat engagerande nyheter, storslagen underhållning med bredd och kvalitet, direktsänd sport och högklassigt drama till svenska folket i mer än två årtionden. TV4-Gruppen består, utöver huvudkanalen TV4, av 40 tv-kanaler i hela Norden, inom både fri-tv, mini-pay- och premiumområdet, där Canal+ är Nordens ledande betal-tv-operatör. TV4-Gruppen har också 25 lokal-tv-stationer och en mängd andra tjänster på nätet, i mobilen och on demand, bland annat TV4 Play, som samlar rörligt material från TV4-Gruppens kanaler. För mer information, se tv4gruppen.se.

Senast uppdaterad: 2012-09-04