2012-09-18 | Företagsnytt

Nu lanseras Filmnet - en ny tjänst för film och tv-serier på nätet

Nu tar den nya tjänsten Filmnet upp kampen om svenska film- och tv-älskare. Filmnet har premiär i nästa vecka och erbjuder ett brett utbud av film och tv-serier från världens främsta innehållsproducenter. Bakom Filmnet står TV4-Gruppen, C More och Bonnier, som därmed utmanar de internationella aktörer som är på väg in på den svenska marknaden.

- Filmnet kommer att erbjuda ett fantastisk utbud av svenskt och internationellt innehåll. Vi satsar mycket på att ha de bästa verktygen för att guida användarna bland alla program. Nya kategorier, tips från våra redaktörer, underhållande spellistor ihop med sök kommer att göra det enkelt att alltid hitta program att titta på, säger Johan Kleberg, vd för C More, dit Filmnet sorterar organisatoriskt.

För Filmnet betalar man ett fast pris per månad och kan sedan titta hur mycket man vill, när man vill och var man vill, utan bindningstid. Introduktionspriset blir 49 kronor i månaden. Ambitionen är att också nå ut till alla de som inte provat en reklamfri film- och serietjänst tidigare.

Det ska vara lätt att hitta rätt på Filmnet och tjänstens redaktörer kommer löpande att göra listor och ge tips om innehåll som tilltalar de svenska tittarna. Som användare kan man också få tips via kända och okända filmälskare, dela med sig av sina egna favoritfilmer och spara filmer som man vill se senare utan att behöva söka upp dem på nytt.

- Vi har jobbat med det här ett bra tag och det känns fantastiskt att vi faktiskt redan nästa vecka är uppe med vår betaversion av Filmnet, som vi under hösten kommer att fortsätta att utveckla tillsammans med våra användare och i snabb takt fylla på med mer innehåll och funktioner. Filmnet kommer att vara ett utmärkt komplement till det vanliga tv-utbudet, säger Johan Kleberg.

Filmnet erbjuder internationella och svenska filmer för alla åldrar. Här finns C Mores toppfilmer från Hollywoods största producenter, exempelvis Fox, MGM, Paramount, Disney, Universal, Sony och Warner, samt svenska favoriter från TV4 och SF, till exempel Solsidan, Beck och Ingmar Bergman. Filmnet erbjuder även C Mores tv-serier från exempelvis HBO, Showtime, Universal, Turner, Warner, Starz och BBC, samt en rad klassiska brittiska kriminalserier. De färskaste säsongerna av bland annat Game of Thrones, The Newsroom, True Blood, 30 Rock, Weeds och Dexter är exempel på serier som man kan se via Filmnet.

- Tv-marknaden förändras och vi med den. Vi fortsätter vårda vår kärnaffär, linjär tv, samtidigt som vi utvecklar och bygger nya digitala tjänster och erbjudanden för att driva utvecklingen framåt. Filmnet är ett exempel på en ny och spännande tjänst som visar att vi menar allvar med vår ambition om att ligga i frontlinjen kring framtidens tv, säger Casten Almqvist, vd för TV4-Gruppen.

Filmnet lanseras i betaversion för Mac och PC under nästa vecka. I mitten av oktober finns Filmnet också för Ipad och inom kort stöds även Iphone- och Android-telefoner samt Android-läsplattor. Dessutom är fler plattformar och funktioner under utveckling.

--
Filmnet är en distributör av C More Film via internet och mobila nätverk. Med ett abonnemang får man tillgång till alla C Mores linjära filmkanaler och C Mores on demand-tjänst. Önskar man tillgång till C More Film även via tv ska man kontakta sin tv-operatör.

Faktaruta:
Adress: filmnet.se.
Lansering: Sista veckan i september 2012.
Pris: Just nu 49 kronor i månaden. Ordinarie pris 129 kronor per månad.
Innehåll från: TV4 och SF samt C More Film med bland andra HBO, Fox, MGM, Paramount, Disney, Universal, Sony, Warner, Nordisk Film, Non Stop Entertainment, Showtime, Turner, Starz och BBC.
Bindningstid: Ingen.
Facebook: www.facebook.com/FilmnetSverige