2012-05-02 | Programnytt

Nu startar TV4 Sport Xtra

Den 4 maj startar TV4-Gruppens nya sportkanal TV4 Sport Xtra. Allt sänds i HD. Först ut i maj är sändningarna från hockey-VM som följs av finalen i Europa league och spanska cupen. Kanalen blir även hemvist för Serie A. TV4 Sport Xtra erbjuds som ett à la carte-val hos de flesta svenska tv-leverantörer. - TV4 Sport Xtra är en tv-kanal som rymmer starka rättigheter och där vi ges möjligheten att maximera vår bevakning av stora mästerskap, säger Elin Ahnberg, programchef TV4 Sport Xtra.

Kanalen som är icke reklamfinansierad har premiär i samband med hockey-VM och kommer visa hela 27 matcher från mästerskapet. Finalen i Europa League i Bukarest den 9 maj samt finalen i spanska cupen, och den brasilianska ligans säsongspremiär den 19 maj blir några av vårens andra höjdpunkter i TV4 Sport Xtra. Kanalen parallellsänder även TV4:s sändningar från sommarens fotbolls-EM i Polen och Ukraina, utan avbrott. Dessutom sänds finalen den 1 juli i 3D-format.

Klockan 10.00 den 4 maj startar kanalen med direktsändning från Globen där Suzanne Sjögren hälsar välkommen med gäster och uppladdning inför hockeymästerskapet. Under hockey-VM är TV4 Sport Xtra en 24-timmarskanal som utöver direktsända matcher och magasin även sänder repriser av alla matcher som sänts i TV4 och TV4 Sport. Under fotbolls-EM direktsänds också träningar och presskonferenser. Utanför mästerskapsperioderna kommer kanalen att sända livematcher och evenemang.

TV4 Sport Xtra blir, från och med i höst, huvudkanal för italienska fotbollsligan Serie A och stora delar av vinterns handbollsmästerskap för både herrar och damer. Kanalen sänder också Brasilianska Serie A, Europa League, spanska cupen, friidrottsgalor, U21- och damfotbollslandskamper.

- Det känns fantastiskt bra att vi nu kan erbjuda mer av vårt sportutbud i HD-kvalitet. TV4 Sport Xtra är en tv-kanal som rymmer starka rättigheter och där vi ges möjligheten att maximera vår bevakning av stora mästerskap, säger Elin Ahnberg, programchef TV4 Sport Xtra.

TV4 Sport Xtra erbjuds som ett à la carte-val hos de flesta svenska tv-leverantörer. Kanalen kostar 39-59 kronor i månaden beroende på operatör, och bindningstiden kan variera. TV4 Sport Xtra finns från starten tillgänglig hos Bredbandsbolaget, Canal Digital, Com Hem, Tele 2 och Telia.

Senast uppdaterad: 2012-09-04