2012-11-12 | Företagsnytt

Nyhetsbolaget startar försäljning av rörligt nyhetsmaterial - MSN och Di.se klara kunder

Genom ett exklusivt samarbete mellan Nyhetsbolaget och den globala nyhetsbyrån Associated Press startar Nyhetsbolaget en ny tjänst för paketering och vidareförsäljning av rörligt nyhetsmaterial i form av nyhetsvideor och streamat innehåll. MSN och Di.se är redan klara som kunder.

Den nya tjänsten innehåller nyhetsmaterial som täcker de stora nyhetshändelserna lokalt, nationellt och internationellt, samt nöjesnyheter och featureinslag. Tjänsten riktar sig primärt till nyhetssajter och i dagsläget produceras 8-12 nyhetsvideor varje dag, både på vardagar och under helgerna.

- Genom avtalet med AP och vårt eget material både från riksredaktionen och våra 25 lokal-tv-stationer kan vi erbjuda ett brett urval av rörligt nyhetsmaterial av hög kvalitet. Från internationella stornyheter till lokalt relevanta händelser. Vi har fått väldigt positiva signaler från våra kunder, som vi för en nära dialog med i den dagliga produktionen för att utveckla tjänsten ytterligare, säger Lenka Prokopec Karlberg, affärschef på Nyhetsbolaget.

Intresset för rörligt nyhetsmaterial är stort från både medieaktörer och annonsörer. Bland de kunder som redan från start tecknat avtal med Nyhetsbolaget finns MSN och Di.se.

- Vi ser en starkt ökande efterfrågan på videoinnehåll från såväl läsare som annonsörer. Nyhetsbolagets mix med fokus på hög kvalitet och lokal produktion passar oss perfekt, säger Peter Holmlund, chef för Microsoft Online Media & Publishing i Norden.

Försäljning och distribution sker till avtalskunder via och samtliga nyhetsvideor finns även tillgängliga för styckvis försäljning via ClipSource, som även har utvecklat Nyhetsbolagets webbtjänst.

Nyhetsbolaget Sverige AB
Nyhetsbolaget ingår i Bonnierkoncernen och är nordens största produktionsbolag för nyheter och samhällsjournalistik. Nyhetsbolaget har cirka 400 anställda i Stockholm och på de 25 lokal-tv-stationerna. Affärsidén är att producera rörligt nyhetsmaterial till kunder för publicering på samtliga plattformar. Nyhetsbolaget äger och driver Sveriges enda nyhetskanal TV4 News. För TV4 producerar Nyhetsbolaget samtliga nyhets- och samhällsprogram; TV4 Nyheterna med ekonomi och lokala nyheter, Nyhetsmorgon, Kalla fakta, Efter tio och Jenny Strömstedt.

Senast uppdaterad: 2012-11-12