2012-05-02 | Företagsnytt

Premiär i augusti för nya kanalen TV4 Fakta XL

Nu lanserar TV4-Gruppen nya kanalen TV4 Fakta XL. Med fokus på världen, människan och tekniken - och med en både kraftfull och äventyrsrik tablå - blir kanalen ett starkt tillskott för både tv-tittarna och annonsörerna. TV4 Fakta XL har premiär i augusti. Samtidigt upphör TV4 Science Fictions sändningar.

?Världen, människan, tekniken?. Så lyder kanallöftet, eller innehållsdeklarationen, för TV4-Gruppens nya kanal TV4 Fakta XL, som har premiär i augusti.

Med ett omfattande utbud av äventyr, teknik, vetenskap, historia, ekonomi och politik stärker TV4-Gruppen kanalportföljen med ytterligare en kanal inom faktagenren.

- TV4 Fakta XL blir ett efterfrågat och perfekt komplement till TV4 Fakta. Medan TV4 Fakta med stark ?här och nu?-känsla står stadigt på crime, medicin och dokumentärer om mänskliga öden och viktiga samhällsfrågor ger TV4 Fakta XL plats för fler faktaprogram i andra genrer. Det finns både ett starkt utbud och en stor efterfrågan av faktaprogram på marknaden, både i Sverige och utomlands, som vi nu kan möta. Och jag kan utlova en både kraftfull och äventyrsrik tablå, säger Kajsa Stål, programchef för TV4 Fakta och TV4 Fakta XL.

Bland programmen i TV4 Fakta XL finns den uppmärksammade och starka danska serien Korrespondenterna, den gastkramande Att dö för Mount Everest och ett stort utbud av BBC-program, där bland annat rese- och äventyrsserien Lonely Planet ingår.

Starten av TV4 Fakta XL innebär att TV4 Fakta, som lanserades 2005 och i dag är en av landets 15 största kanaler, får en kompletterande kanal inom faktagenren. Men i och med att kanalerna skiljer sig åt innehållsmässigt breddas också tittarbasen för annonsörerna.

- TV4 Fakta har inte bara varit en stor tittarframgång och landets främsta dokumentärkanal, utan också en eftertraktad miljö för våra annonsörer att köpa utrymme i. Genom TV4 Fakta XL får de nu ännu bättre möjligheter att nå en attraktiv målgrupp via en kanal som vi vet att både tittare och annonsörer kommer att uppskatta, säger TV4-Gruppens kanaldirektör Peter Lindström.

TV4 Fakta XL blir en bred kanal som erbjuds till alla distributörer.

I samband med lanseringen av TV4 Fakta XL upphör TV4 Science Fictions sändningar.

--
TV4-Gruppen har levererat engagerande nyheter, storslagen underhållning med bredd och kvalitet, direktsänd sport och högklassigt drama till svenska folket i över två årtionden. TV4-Gruppen består, utöver huvudkanalen TV4, av mer än 40 tv-kanaler i hela Norden, inom både fri-tv, mini-pay- och premiumområdet, där Canal+ är Nordens ledande betal-tv-operatör. TV4-Gruppen har också 25 lokal-tv-stationer och en mängd andra tjänster på nätet, i mobilen och on demand, bland annat TV4 Play, som samlar rörligt material från TV4-Gruppens kanaler. För mer information, se tv4gruppen.se.

Senast uppdaterad: 2012-09-04