2012-08-16 | Företagsnytt

Svensk innebandy och TV4-Gruppen förlänger samarbetet

TV4 och TV4 Sport fortsätter satsningen på innebandy och förlänger rättigheterna till Svenska Superligan (SSL), hemmalandskamper, VM, Champions Cup och Euro Floorball Tour för både damer och herrar till och med 2016. Rättigheterna gäller för samtliga plattformar.

Samarbetet innebär ett större internationellt fokus än tidigare och betyder att TV4 blir host broadcaster för herr-VM som spelas i Göteborg i december 2014.

- Det är mycket glädjande att TV4-Gruppen nu är överens med Svensk innebandy om ett fortsatt samarbete. Vi kommer tillsammans att göra en internationell satsning där det läggs större vikt vid bevakning av internationella turneringar och mästerskap och det ska bli spännande att följa sportens utveckling både nationellt i Superligan och i ett större perspektiv, säger Elin Ahnberg, programchef TV4 Sport och TV4 Sport Xtra.

- Både vi och TV4 är fast beslutna om att vi tillsammans kan utveckla innebandyn som tv-sport och på så sätt också höja intresset för såväl SSL som våra landslag. Detta gör att jag redan nu ser fram emot vad vi kan åstadkomma tillsammans inför VM i Göteborg om drygt två år, säger Göran Harnesk, generalsekreterare Svenska innebandyförbundet.

Minst tjugofem matcher per säsong från damernas SSL och herrarnas SSL kommer att sändas i TV4 Sport samt på TV4 Play.

Fakta innebandysäsongen 2012/13
- Damernas högsta serie byter namn från elitserien till Svenska Superligan (SSL).
- Storvreta och IKSU är regerande mästare på herr- respektive damsidan.
- Champions Cup (med världens bästa klubblag) spelas 3-7 oktober i Umeå.
- VM 2012 spelas 2-9 december i schweiziska Bern och Zürich. De svenska herrarna söker revansch efter två raka finska VM-guld 2008 och 2010.
- SM-finalerna spelas i Malmö Arena lördagen 13 april 2013.

Senast uppdaterad: 2012-09-04