2012-02-21 | Företagsnytt

TV4-Gruppen startar nya kanalen TV4 Sport Xtra

TV4 Sport Xtra är TV4-Gruppens nya sportkanal. Kanalen har premiär den 4 maj i samband med ishockey-VM och kommer att erbjudas alla svenska tv-distributörer. TV4 Sport Xtra blir från och med i höst också huvudkanal för italienska Serie A, som TV4-Gruppen förlängt rättigheterna till i ytterligare tre säsonger.

Den nya kanalen TV4 Sport Xtra kommer att finnas som ett à la carte-val. Kanalen startar den 4 maj i samband med ishockey-VM, som i huvudsak sänds i TV4 och TV4 Sport Xtra.

- TV4 Sport Xtra är kanalen för alla sportälskande svenska tv-tittare, som nu får möjlighet att se ännu fler toppmatcher från internationella fotbollsligor och stora mästerskap, i olika sporter, i HD-format, säger TV4-Gruppens sportchef Hans Pekkari.

TV4 Sport Xtra blir från och med i höst huvudkanal för italienska fotbollsligan Serie A, som TV4-Gruppen förlängt rättigheterna till i ytterligare tre säsonger. Dessutom sänds cirka 30 matcher från ishockey-VM, som pågår 4-20 maj. Finalen i Europa League i Bukarest den 9 maj samt finalen i spanska cupen med världens bästa klubblag, Barcelona, blir ett par av vårens andra höjdpunkter i TV4 Sport Xtra, som även kommer att sända fem matcher från sommarens fotbolls-EM i Polen och Ukraina, inklusive finalen den 1 juli i 3D-format.

TV4 Sport Xtra blir framöver också hemvist för de bästa matcherna i fotbollsligor som Europa League och brasilianska Serie A, hela spanska cupen och stora delar av vinterns handbollsmästerskap för både herrar och damer.

Samtidigt fortsätter TV4-Gruppens satsning på den breda sportkanalen TV4 Sport, som kan ses av 80 procent av de svenska hushållen, med sändningar av högklassig friidrott och ett omfattande landskampsutbud i både fotboll och handboll. Till detta kommer även starka nationella rättigheter som elitserien i bandy, direktsänt trav, hela 75 direktsända matcher under säsongen från superettan i fotboll och veckans match i damallsvenskan. TV4 Sport erbjuder från och med i höst också fler matcher än hittills från den holländska ligan, där svenska stjärnor som Rasmus Elm, Alexander Gerndt, John Guidetti, Andreas Isaksson och Ola Toivonen för närvarande har stora framgångar.

TV4 Sport Xtra kommer att kosta 30-50 kronor i månaden beroende på operatör. Bindningstiden hos operatörerna kan variera.

---
TV4-Gruppen har levererat engagerande nyheter, storslagen underhållning med bredd och kvalitet, direktsänd sport och högklassigt drama till svenska folket i mer än två årtionden. TV4-Gruppen består, utöver huvudkanalen TV4, av 40 tv-kanaler i hela Norden, inom både fri-tv, mini-pay- och premiumområdet, där Canal+ är Nordens ledande betal-tv-operatör. TV4-Gruppen har också 25 lokal-tv-stationer och en mängd andra tjänster på nätet, i mobilen och on demand, bland annat TV4 Play, som samlar rörligt material från TV4-Gruppens kanaler. För mer information, se tv4gruppen.se.

Senast uppdaterad: 2012-09-04