2012-05-24 | Företagsnytt

TV4 HD blir lokalt nedbrytbar

På måndag är det premiär för lokala nyheter och lokal reklam i TV4 HD. TV4-Gruppen har redan i dag den mest omfattande lokala nedbrytningen, med 30 lokala sändningsområden för både TV4 och Sjuan. Och nu kan TV4 som enda kommersiella tv-bolag också erbjuda sina lokal-tv-sändningar i HD, vilket gynnar både tittarna och annonsörerna.

Med start på måndag, den 28 maj, blir TV4 HD lokalt nedbrytbar. TV4 HD-tittarna kan därmed se sina lokala nyheter och få del av sina lokala annonserbjudanden även i TV4 HD, vilket tidigare inte varit tekniskt möjligt. TV4 är den enda kommersiella tv-aktören som kan erbjuda lokala HD-sändningar.

- Lagom till fotbolls-EM kommer nu TV4 HD-tittarna också att kunna ta del av sina lokala sändningar och lokal reklam, vilket är bra både för tv-tittarna och för våra lokala annonsörer. HD-utvecklingen går stadigt framåt och det känns otroligt viktigt att det lokala följer med i den tekniska utvecklingen, säger TV4 Sveriges vd Åsa Severed.

TV4:s och Nyhetsbolagets 25 lokal-tv-stationer producerar redan i dag lokalnyheter för både TV4 och Sjuan. Samtidigt erbjuder TV4-Gruppen annonsörerna möjlighet till lokal reklam i båda dessa kanaler över 30 olika regioner i Sverige. TV4-Gruppen har därmed en lokal täckning som ingen annan tv-aktör har.

- HD-tv är en naturlig utveckling av dagens tv-utsändning och det är viktigt att vi ligger i framkant av den tekniska utvecklingen. TV4-Gruppen är det enda kommersiella tv-bolaget som gör HD-sändningarna lokala, och det ger oss en ännu bättre möjlighet att kunna erbjuda både våra kunder och tittare det de efterfrågar. Nu säkerställer vi också den lokala affären i det växande HD-segmentet, samtidigt som vi bidrar till att driva HD-utvecklingen framåt, säger TV4-Gruppens distributionschef David Österlund.

TV4 HD distribueras av Boxer, Bredbandsbolaget, Canal Digital, Com Hem, Telia och Sappa. Till en början kan Boxers och Com Hems HD-tittare ta del av lokala sändningar i TV4 HD.

--
TV4-Gruppen har levererat engagerande nyheter, storslagen underhållning med bredd och kvalitet, direktsänd sport och högklassigt drama till svenska folket i över två årtionden. TV4-Gruppen består, utöver huvudkanalen TV4, av mer än 40 tv-kanaler i hela Norden, inom både fri-tv, mini-pay- och premiumområdet, där Canal+ är Nordens ledande betal-tv-operatör. TV4-Gruppen har också 25 lokal-tv-stationer och en mängd andra tjänster på nätet, i mobilen och on demand, bland annat TV4 Play, som samlar rörligt material från TV4-Gruppens kanaler. För mer information, se tv4gruppen.se.

Senast uppdaterad: 2012-09-04