2012-10-17 | Företagsnytt

TV4 sänder Swix Ski Classics

TV4-Gruppen har köpt tv-rättigheterna till långloppscupen Swix Ski Classics för samtliga plattformar. Rättigheterna gäller för säsongerna 2013-2014.

TV4-Gruppen har förvärvat tv-rättigheterna till fem av de sex långloppen i Swix Ski Classics 2013-2014 av IEC in Sports. För TV4 innebär det en breddning och utökning av utbudet av vintersport.

- Långloppen i Swix Ski Classics har utvecklats väldigt positivt de senaste åren med en kraftig ökning av antalet motionärer - inte minst från Sverige - som deltar sida vid sida med världseliten. Vi vill spegla denna växande svenska och internationella folkrörelse genom en kraftigt utökad TV-exponering, säger Hans Pekkari sportchef TV4-Gruppen.

Swix Ski Classics är den internationella långloppscupen inom längdskidåkning, den består av de sex mest prestigefulla tävlingarna i världen: Jizerská Padesatká i Tjeckien, Marcialonga i Italien, König Ludwig Lauf i Tyskland, Vasaloppet i Sverige (sänds även fortsättningsvis av SVT), Birkebeinerrennet i Norge och avslutningsvis Swix Ski Classics Final i Sverige. Alla lopp i cupen är 50 kilometer långa eller längre och i samtliga lopp tävlar professionella åkare och motionärer sida vid sida.

- Vi är väldigt glada att kunna ingå ett samarbete med TV4. Jag är övertygad om att samarbetet lyfter intresset för Swix Ski Classics ytterligare i Sverige, säger David Nilsson, vd Ski Classics AB.

Loppen direktsänds och parallellsänds i TV4 Sport och TV4 Sport Xtra. Sista timmen av loppen sänds i TV4 och TV4 Sport Xtra.

Ski Classics 2013:
Jizerská Padesatká: Tjeckien 13 januari
Marcialonga: Italien 27 januari
König Ludwig Lauf: Tyskland 3 februari
Vasaloppet: Sverige 3 mars
Birkebeinerrennet: Norge 16 mars
Ski Classics Final: Sverige 23 mars (plats för finalen meddelas inom kort)

Senast uppdaterad: 2012-10-17