2012-10-22 | Programnytt

TV4 sänder USA-valet från Los Angeles - och bjuder in amerikaner via Skype

TV4:s bevakning av presidentvalet i USA intensifieras och kulminerar i och med valvakan den 6 november. Programledarna Jenny Strömstedt och Anders Kraft är på plats i Los Angeles och utrikeskorrespondenterna Rolf Porseryd och Elisabet Frerot Södergren följer Mitt Romney och Barack Obama. Från valstudion i Stockholm leder Anna Lindmarker ett expertnav som tolkar och analyserar valdramat under natten.

- Vi väljer Los Angeles den här gången istället för Washington. Det är ljust längre, vi har möjlighet att bjuda in alla möjliga gäster och Kalifornien är en folkrik och intressant spelplats att befinna sig på, säger Viveka Hansson, programdirektör på TV4.

TV4 har dessutom träffat avtal med CNN, CBS och BBC och kan erbjuda tittarna möjlighet att även följa de stora internationella tv-kanalernas valvakor direkt i TV4 Play.

- Det blir en extra service till våra tittare. Självfallet är vår ambition att erbjuda tittarna allt i vår egen bevakning, men det kan vara intressant att kika in och vidga perspektiven, säger Anneli Jansson på Nyhetsbolaget som projektleder valet för TV4.

Valvakan den 6 november börjar klockan 23.00 och pågår fram till 06.00 i TV4, då Nyhetsmorgon tar vid med analyser av valresultatet. Korrespondenter på plats hos respektive kandidats valvaka är Rolf Porseryd som befinner sig hos Mitt Romney i Boston och Elisabet Frerot Södergren hos president Barack Obama i Chicago.

I Los Angeles finns programledarna Jenny Strömstedt och Anders Kraft i TV4:s studio på Hollywood Boulevard. Där ger intressanta gäster ett annorlunda perspektiv på valet och tittarna får även komma hem till vanliga amerikaners vardagsrum via Skype.

Från valstudion i Stockholm kommer Anna Lindmarker, tillsammans med statsvetaren och USA-kännaren Marcus Oscarsson och en rad andra inbjudna experter och politiker, att analysera siffrorna och valutvecklingen.

Jenny och Anders leder även delar ur Nyhetsmorgon under måndag, tisdag och onsdag direkt från Los Angeles. Senare på måndagen den 5 november klockan 23.00 sänder pratshowen Jenny Strömstedt en USA-special från Los Angeles.

För tittare som önskar en ännu bredare bevakning erbjuder TV4 Play gratis livestreamade valvakor från TV4, CNN, BBC och CBS. Dygnet-runt-kanalen TV4 News samsänder valvakan och rapporterar senaste nytt i utvecklingen både inför och efter det amerikanska valet.

Följ TV4:s profiler och program i sociala medier:
Jenny Strömstedt på Twitter: @jennystromstedt
Anders Kraft på Twitter: @anderskraft