2012-10-10 | Företagsnytt

TV4 sänder fem friidrottsmästerskap

Nu är det klart att TV4-tittarna får njuta av de fem största friidrottsmästerskapen under de kommande tre åren. TV4 sänder lag-EM, inomhus-EM och friidrotts-VM 2013, friidrotts-EM 2014, samt inomhus-EM 2015. Först ut är inomhus-EM i Göteborg 1-3 mars 2013.

TV4 visar hela fem friidrottsmästerskap de kommande tre åren. Det första mästerskapet är inomhus-EM nästa år på hemmaplan i Göteborg, därefter är det lag-EM i Gateshead 22-23 juni och friidrotts-VM i Moskva 10-18 augusti 2013, friidrotts-EM i Zürich 5-10 augusti 2014, samt inomhus-EM i Prag 6-8 mars 2015.

- Vi ser fram emot att kunna bjuda alla svenska tv-tittare på mängder av högklassig friidrott de närmaste åren med nya dueller mellan den oefterhärmlige Usain Bolt och arvtagaren Yohan Blake, samt svenska stjärnor som Angelica Bengtsson, Emma Green Tregaro, Moa Hjelmer och Michel Tornéus, säger Hans Pekkari, sportchef TV4-Gruppen.

Sedan tidigare är det klart att TV4 ansvarar för både den svenska och internationella produktionen av inomhus-EM i Göteborg 1-3 mars nästa år genom ett avtal med Europeiska tv-unionen, EBU.

Samarbetet med Sveriges Television inom EBU har nu lett till fördelning av ytterligare ett antal evenemang, där TV4 sänder de fem närmaste friidrottsmästerskapen, medan SVT får rättigheterna till bland annat alpina VM, längdskid-VM och skidskytte-VM nästa år.

Vid sidan av friidrottsmästerskapen delar TV4 och SVT på friidrottens Diamond League de närmaste två åren. TV4 fortsätter också sända svenska och internationella GP-tävlingar, samt XL-galan och Stockholm Marathon till och med 2015.

Senast uppdaterad: 2012-10-16