2012-08-10 | Programnytt

TV4Nyheterna storsatsar på grävande journalistik

TV4Nyheterna sjösätter en ny grävredaktion som ska jobba med undersökande journalistik för såväl Kalla Fakta som TV4Nyheterna. Flera tunga namn har värvats. - Det här känns som ett viktigt steg i en långsiktig strategi att stärka kanalens nyhets- och samhällsjournalistik på flera sätt, säger programdirektör nyhter och samhälle, Viveka Hansson.

- TV4 har redan en stark politisk redaktion, vilket blev tydligt inte minst under Juholt-krisen och nu senast under Almedalsveckan. Nu lägger vi en stabil grund för stärka den undersökande journalistiken och hitta nya stigar att utforska, säger Viveka Hansson.

Ett av nyförvärven är Lasse Wierup, en av Sveriges mest erfarna och meriterade kriminaljournalister. Under sina 20 år som journalist har han bland annat gjort en unik kartläggning av svensk organiserad brottslighet i böckerna Svensk Maffia och uppföljaren Svensk Maffia - fortsättningen. Lasse Wierup kommer att jobba både som reporter och kriminaljournalistisk kommentator.

Ny redaktör för Kalla Fakta under våren är Fredrik Quistbergh. Han var reportern som ledde avslöjandet Sanningen om Sommerlath, som belönades med första pris vid den internationella film- och TV-galan New York Festivals 2012 och med TV-priset Kristallen i kategorin ?Årets granskning? 2011.

Ny researcher i gruppen är Erik Palm, som bland annat belönats med Guldspaden 2012 för reportaget Vi gav dom vår pappa i SVT:s Dokument inifrån. Ett reportage som avslöjade missförhållanden på ett äldreboende som drevs av det privata vårdföretaget Carema.

Tillbaka i TV4-huset under hösten är dessutom Karin Swärd. Även hon meriterad grävreporter och vinnare av Stora Journalistpriset.

En mycket viktig lagspelare blir Jonas Berg. Han får ansvaret för att hålla ihop hela grävredaktionen. Han är känd för TV4-tittarna som bland annat reporter på Kalla Fakta och TVNyheterna.

- Det känns enormt spännande att få uppdraget att leda en grupp med flera av landets skickligaste grävande journalister! Jag är stolt och mycket förväntansfull, säger Jonas Berg.

Kalla Faktas starka kärna utgörs av programledare Lennart Ekdal, Stora Journalistprisvinnaren Per Hermanrud, rutinerade grävreportern Jonas Alsgren och TV4:s reporter i Östersund Marcus Noterius. Reportern Sara Recabarren, som under våren granskat det uppmärksammade hedersmordet på Maria Barin, blir också kopplad till redaktionen vid säsongens start.

Dessutom vilar redaktionen tryggt i händerna på erfarna redigerare och fotografer som Aleksandar Vujanovic, Phil Poysti och Jocke Söderkvist.

Senast uppdaterad: 2012-09-04