2012-08-14 | Företagsnytt

Tre nya TV4-kanaler i Viasats utbud

Nu lanserar Viasat tre nya kanaler från TV4-Gruppen. I går, den 13 augusti, var det premiär för TV4 Fakta XL, den 25 augusti lanseras TV4 Sport Xtra och den 10 september kan Viasats kunder ta del av nyheter, fördjupningar och analyser 24 timmar om dygnet via TV4 News.

De tre kanalerna TV4 Fakta XL, TV4 Sport Xtra och TV4 News erbjuds till Viasats parabolkunder och kunder via stadsnät.

Nystartade TV4 Fakta XL är en faktakanal med fokus på äventyr, teknik, historia och politik. Produktionerna är mer karaktärsdrivna än i systerkanalen TV4 Fakta, och presenteras av internationella starka personligheter och programledare.

- Det är otroligt roligt att vi nu kan erbjuda vår nya kanal till så många fler. TV4 Fakta XL är fullmatad med nya dokumentärer och serier i spännande och intressanta genrer som äventyr, teknik och historia, program som kompletterar systerkanalen TV4 Faktas utbud, säger Kajsa Stål, chef för TV4 Fakta och TV4 Fakta XL.

TV4 Sport Xtra, som sänds i HD, blir huvudkanal för italienska Serie A och visar även matcher från fotbollsligor som Europa League och brasilianska Serie A. Kanalen visar även spanska cupen och flera mästerskap.

Nyhetskanalen TV4 News sänder dygnet runt, sju dagar i veckan. Förutom nyhetssändningar erbjuds fördjupningar och analyser med expertkommentatorer och inbjudna gäster.

-Vi är glada att TV4 News inom kort även kan ses av Viasats kunder. Därmed får kanalen en ännu bredare och starkare distribution, vilket är viktigt. Vår målsättning är att alla svenskar ska ha möjlighet att se TV4 News, säger Lenka Prokopec Karlberg, affärschef på Nyhetsbolaget.

- Vi arbetar hela tiden med att utöka och bredda vårt erbjudande därför känns det fantastiskt roligt att få erbjuda våra kunder hela tre nya kanaler från TV4. Att kanalerna har olika fokus på sport, nyheter och dokumentärer gör att hela familjen kan hitta nya favoritprogram, säger Jonas Karlén, vd Viasat Sverige.

--
TV4-Gruppen har levererat engagerande nyheter, storslagen underhållning med bredd och kvalitet, direktsänd sport och högklassigt drama till svenska folket i över två årtionden. TV4-Gruppen består, utöver huvudkanalen TV4, av mer än 40 tv-kanaler i hela Norden, inom både fri-tv, mini-pay- och premiumområdet, där Canal+/C More är Nordens ledande betal-tv-operatör. TV4-Gruppen har också 25 lokal-tv-stationer och en mängd andra tjänster på nätet, i mobilen och on demand, bland annat TV4 Play, som samlar rörligt material från TV4-Gruppens kanaler. För mer information, se tv4gruppen.se.

Senast uppdaterad: 2012-09-04