2012-09-10 | Programnytt

X Factor gör succé bland unga och vinner publiken i TV4:s huvudmålgrupp 12-59 år

Världssuccén X Factor har landat i Sverige - totalt bänkade sig 840 000 tittare framför TV4 klockan 20:00 i går kväll. Programmet är slotvinnare i TV4:s huvudmålgrupp 12-59 år med en tittartidsandel på 28,9 procent. Programmet gick också hem hos unga tittare med en andel på 32,3 procent i målgruppen 15-39 år.


- Det känns skönt att vara igång och att vi redan från början vinner matchen om tittarna i alla målgrupper utom den äldsta. Jag är oerhört stolt över produktionen som håller absolut högsta kvalitet så det ska bli spännande att följa jakten på nya talanger redan i kväll igen, säger Fredrik Arefalk, programchef TV4.

Musiktävlingen X Factor går ut på att hitta nästa stora världsartist. Programmet har gjort succé i land efter land och efter söndagens premiär i TV4 står det klart att även svenskar i TV4:s huvudmålgrupp 12-59 år har tagit till sig formatet.

840 000 tittare bänkade sig framför TV4 i går klockan 20:00 när startskottet för X Factor gick av. Det betyder en rating i TV4.s huvudmålgrupp på 10,2 procent och en tittartidsandel i samma målgrupp på 28,9 procent. Det gör X Factor till klar vinnare i TV4:s huvudmålgrupp 12-59 år. I målgruppen 15-39 år var tittartidsandelen hela 32,3 procent.

Programmet var under gårdagskvällen den största snackisen i sociala medier och topptrendade bland annat på microbloggen Twitter i Sverige.

Även lördagens säsongsstart av Körslaget drog storpublik. 950 000 tittare bänkade sig framför tv-apparaterna när Gry Forssell för sjätte säsongen välkomnade höstens nya körledare upp på scenen. Programmet hade en tittartidsandel på 33,3 procent och en rating på 9,0 procent i TV4:s huvudmålgrupp 12-59 år.

Det här är X Factor:
X Factor är en världskänd musiktävling som är öppen för alla över 14 år, soloartister eller grupper. Av hundratals sökande ska juryn sålla fram tolv akter som sedan tävlar mot varandra tills en akt står som vinnare.

Juryn, bestående av Andreas Carlsson, Thomas "Orup" Eriksson, Marie Serneholt och Ison Glasgow, har inte bara som uppdrag att hitta blivande artister som har ?det? - de ska också dela med sig av sina unika erfarenheter och se till att deras adepter har alla förutsättningar att bli nästa världsartist. De får nämligen ansvar för en egen artistkategori - antingen tjejer, killar, grupper eller +25 år.

Efter de förinspelade momenten Auditionfasen, Boot camp och Sista gallringen återstår till sist 12 akter som ska kämpa mot varandra under tio livesända fredagsfinaler. Till sist står en akt kvar som vinnare av ett skivkontrakt i miljonklassen med Sony Music.
Även Körslaget öppnade starkt och

Källa: Preliminära siffror från MMS, alla siffror avser 3-99 år där inget annat anges.

Senast uppdaterad: 2012-09-20