2013-10-14 | Programnytt

#Älgjakten - nytt format för ”Slow TV” i TV4 Play

Mellan den 14:e till 16:e oktober kommer TV4 Play direktsända från älgjakten i Sverige. Under dessa dagar följer reportrar från TV4:s lokal-tv flera jaktlag i deras strävan efter att fälla de riktigt stora älgtjurarna. #Älgjakten kommer att visas gratis i TV4 Play och på tv4.se.

I Sverige finns närmare 300 000 jägare varav cirka 270 000 jagar älg. I direktsändningen #Älgjakten får tittarna följa med och uppleva den spänning svenska jägare känner varje år. I en tre dagar lång sändning visas svensk natur i höstskrud med älgtorn, intervjuer med jägare, jaktpass och förhoppningsvis älg.

”Slow TV” är en programform där tittarna under lång tid kan följa ett skeende. Den mest omtalade är norska tittarsuccén ”Hurtigrutten”. TV4 gjorde en enklare webbsändning under fem dygn i somras där vi följde en kanalbåts färd längs Göta Kanal.

-”TV4 Båten” överträffade våra förväntningar. Vi fick enormt god feedback från tittarna. Nu ska vi följa en av de mest klassiska svenska naturföreteelserna, säger Mia Lindqvist, programchef på Nyhetsbolaget som producerar #Älgjakt.

Jaktlagen som #Älgjakten följer befinner sig på följande orter:
Falun
Jönköping