2013-05-21 | Programnytt

Åtta nya superkockar tävlar i TV4:s succéprogram

Under stor dramatik vann Tommy Myllymäki finalen mot Stefano Catenacci i förra årets Kockarnas kamp. Nu är programmet tillbaka igen med några av Sveriges bästa kockar som ska tävla i yrkesskicklighet. I årets upplaga tävlar Melker Andersson, Jonas Lundgren, Karin Andersson, Ulrika Brydling, Johan Jureskog, Anders Vendel, Håkan Thörnström och Christer Svantesson. Pär Lernström leder programmet.

- Det känns oerhört kul att kunna följa upp förra årets succé med ett sånt här skarpt gäng kockar. Det blir en strid på kniven och det ska bli väldigt spännande att se dessa matlagningskonstnärer kämpa mot varandra och lära känna dem närmare, säger Fredrik Arefalk, programchef.

Till vardags är deras arena några av Sveriges bästa restauranger och deras meritlistor är fulla med priser och utmärkelser från prestigefyllda kocktävlingar. Men nu ska deras yrkesskicklighet testas. Under tuff tidspress utmanas kockarna i tävlingar som testar snabbhet, precision, stresstålighet, kreativitet och analytisk förmåga. Och det är deras ära som står på spel. En efter en slås kockarna ut till dess att endast en står som vinnare.

Årets tävlande kockar:

Melker Andersson, 50 år, Stockholm. Melker är en av Sveriges mest kända kockar och driver ett krogimperium med en lång rad framgångsrika restauranger. Har bland annat vunnit silver i kock-VM Bocuse d’Or och tre gånger utnämnts till Kockarnas kock.

Karin Andersson, 33 år, Göteborg. Kom tvåa i Årets kock 2004. Tv-kock i Mitt kök tillsammans med Tommy Myllymäki. Kökschef på Brasserie Lipp i Göteborg.

Ulrika Brydling, 41 år, Stockholm. Semifinalist i Årets kock två gånger. Systern Carina tävlade i programmet förra året och tillsammans med henne drev hon i nio år restaurang Marmite i Åre som blev rankad som en av Sveriges bästa restauranger i White Guide.

Johan Jureskog, 37 år, Stockholm. Äger och driver Rolfs kök och restaurang AG som utsetts till Sveriges bästa köttkrog två år i rad. Johan har jobbat på stjärnkrogar i Paris och Sverige. Tilldelades gastronomiska akademins guldmedalj 2010 och blev Årets stjärnskott i White Guide 2009. Johan har vunnit både OS och VM i matlagning under de åtta år som han tävlade i Svenska kocklandslaget.

Jonas Lundgren, 35 år, Stockholm. Driver Restaurang Jonas på Kungsholmen. Fick utmärkelsen Årets stjärnskott i White Guide 2012. Kom tvåa i Kock-VM Bocuse D’or Lyon 2009. Har en lång internationell kockkarriär bakom sig.

Christer Svantesson, 67 år, Stockholm. Tog det franska köket till Sverige och startade tillsammans med Leif Mannerström restaurang Johanna som kom att revolutionera den svenska gastronomin. Är en legendar inom matlagning och har bland annat tilldelats Tore Wretmans guldmedalj och Gastronomiska akademins guldmedalj.

Håkan Thörnström, 46 år, Göteborg. Driver tillsammans med sin fru Thörnströms kök som 2011 fick en stjärna i Guide Michelin. Tävlade med svenska kocklandslaget 1988 och 1996. Jury i Årets kock sedan 2005. Vann 2009 tävlingen Årets Nationalrätt.

Anders Vendel, 42 år, Malmö. Driver ett flertal välrenommerade restauranger i Skåne, bland annat Sture i Malmö. Sitter med i juryn för Årets kock och vann silver i matlagnings-OS år 2000 och 2004 med Skånes regionala lag.

Tittarna kommer också få ta del av kockarnas matlagning och lära känna dem närmare när de tillsammans skapar fantastiska måltider och bjuder på berättelser från sina framgångsrika karriärer.

Kockarnas kamp leds av Pär Lernström. Inspelningarna börjar i slutet på maj och sänds i TV4 i höst.

Senast uppdaterad: 2013-05-21