2013-11-12 | Programnytt

Bättre väder i TV4

I kvällens väderprognos med start klockan 19:25 är det premiär för TV4:s nya vädersystem. Det blir ett nytt sätt att presentera vädret på med ny grafik, animationer, mer djupgående data och mer detaljerade väderprognoskartor än tidigare.

- Det nya systemet kommer att ge tittarna en bättre förståelse för hur väder fungerar och varför det utvecklas som det gör. Vi kommer kunna gå mer lokalt och följa och förklara specifika väderhändelser. Det känns jättekul att vi nu kan presentera vädret på ett sätt som ligger internationellt i framkant, säger Madeleine Westin chef för TV4 Vädret.

Det nya vädersystemet har tagits fram av TV4:s väderredaktion inom Nyhetsbolaget i ett nära samarbete med WeatherOne och Ericsson. Det bygger på WeatherOnes vädergrafikslösning men är speciellt utvecklat och anpassat för TV4. Sändningen sker nu helt i HD med nytt grafiskt utseende och möjlighet att visa kartor i både 2D och 3D, fotorealistiskt eller grafiskt. Kartan är nu mer detaljerad och har möjligheten att zooma in på specifika platser för att titta på lokalt väder eller speciella väderfenomen som till exempel orkaner och översvämningar. Det går också att presentera fler typer av data som exempelvis vindflöden, lufttryck eller tittarnas egna bilder.

TV4 levererar väder och nyheter även till 640 vård– och tandläkarmottagningar, 15 flygplatser, Arlanda Express och lokala tåg och bussar som Norrtåg, Pågatågen och stadsbussar i Karlstad.

Senast uppdaterad: 2013-11-11