2013-08-21 | Programnytt

De tävlar i nya säsongen av Hela Sverige bakar

Kaveln är mjölad och ugnen uppvärmd – äntligen är det dags för tolv nya hemmabagare att slåss om titeln som Sveriges bästa. Precis som förra året står chansen att få ge ut en egen bakbok och titeln Sveriges bästa hemmabagare på spel. Tittarsuccén Hela Sverige bakar är tillbaka i Sjuan den 12 september.

Tolv passionerade hemmabagare samlas på Taxinge slott för att med hjälp av sina kunskaper om tårtor, kakor, bröd och bullar slåss om att vinna Sveriges största baktävling. Vinnaren får ge ut en egen bakbok och givetvis äran att bli utsedd till Sveriges bästa hemmabagare. Precis som förra säsongen utgör Johan Sörberg och Birgitta Rasmusson den kunniga juryn och Tilde de Paula Eby är programledare.

- Jag har längtat så mycket efter att få jobba med Hela Sverige bakar igen! Det var verkligen häftigt att träffa ett nytt gäng hemmabagare och vi kom varandra nära på en gång efter vårt första möte på Taxinge. Både deltagarna och jag visste mer om vad som väntade den här säsongen och redan från start kunde vi känna tävlingsnerverna, säger Tilde de Paula Eby.

Under tio veckor kämpar deltagare från hela Sverige om att vinna vårt lands största baktävling. Deltagarna får bevisa sig och sina bakningsfärdigheter i allt från tårtor och bakelser till bröd och pajer. Förra säsongen tittade i snitt 650 000 på Hela Sverige bakar varje vecka. Christina Gyllner vann tävlingen och fick som pris ge ut bakboken Sockerchock.

Deltagarna i andra säsongen av Hela Sverige bakar är:

Jonnha Hagenlöf Arabi, 28 år, affärsbiträde, Köping

Kajsa Löf, 34 år, arkitekt, Helsingborg

Mia Cronwall, 52 år, egen företagare, Hälleviksstrand

Robin Lundström, 25 år, sjukgymnast, Linköping

Thomas Persson, 41 år, rörläggare, Kullavik

Veronica Smedh, 24 år, elitidrottare alpina landslaget, Östersund

Gustav Lagerträd, 23 år, dragshowartist, Örebro

Caroline Ahlqvist, 32 år, massageterapeut, Vällingby

Birger Haglund, pensionerad gymnasielärare i svenska, Stockholm

Emma Wahlby Jonsson, 25 år, barnskötare, Visby

Fredrik Nylén, 35 år, HR-generalist, Lidingö

Ina Drakfors, 37 år, försäljningsansvarig, Järfälla

Följ Hela Sverige bakar i sociala medier:

@helasverigebakarsjuan

Facebook.com/helasverigebakar

#helasverigebakar

Jury:

Birgitta Rasmusson har jobbat på ICA provkök i 20 år och varit med och skrivit Den rutiga kokboken och Sju sorters kakor, Sveriges mest sålda bok. Johan Sörberg är prisbelönt mästerbagare och bagarlandslagets coach med flera fina utmärkelser i sitt cv.

Programledare:

Rutinerade och folkkära Tilde de Paula Eby leder Hela Sverige bakar även denna säsong. Hon leder också Nyhetsmorgon på vardagarna och har tidigare jobbat med program som Nyhetsmorgon söndag, Spårlöst och När & fjärran.

Tävlingsregler:

Varje vecka har ett tema där deltagarna ska klara av två utmaningar. Först paradbaket som är deltagarnas chans att glänsa. Där bakar de ett eget, välbeprövat, recept. Därefter ska de ta sig an den tekniska utmaningen. Där ska juryns egna bakverk återskapas. Men deltagarna måste göra det utan att få se hur det färdiga bakverket ska se ut och efter ett mycket ofullständigt recept. Vem som lyckats bäst i både sitt paradbak och i den tekniska utmaningen avgör juryn efter en provsmakning. Den personen utses till veckans Stjärnbagare. Varje vecka lämnar den som lyckats sämst tävlingen tills tre personer gör upp i finalen.

Hela Sverige bakar startar torsdag 12 september klockan 21.00 i Sjuan.

Senast uppdaterad: 2013-08-21