2013-07-29 | Programnytt

Högsta dampubliken i TV4 sedan 2003

Sverige vann inte EM-guld men Pia Sundhages landslag vann svenska folkets hjärtanDrömmen om ett mästerskapsguld på hemmaplan tog slut i semifinalen mot Tyskland men trots en missad final kan damerna glädjas åt något annat. I snitt har 1,3 miljoner svenskar tittat på Sveriges matcher under mästerskapet. Det är det högsta snittet för Sveriges matcher under ett EM och VM-mästerskap i TV4 sen VM-finalen under succésommaren 2003.  

- EM har varit en succé på många olika plan och kommer för alltid att ha en plats på listan över klassiska svenska fotbollssomrar. Vi är stolta över att vi genom våra sändningar från VM 2003 och framåt haft förmånen att på vårt sätt bidra till svensk damfotbolls utveckling de senaste tio åren och ser redan fram emot nästa dammästerskap i TV4 - VM i Kanada 2015, säger Hans Pekkari, sportchef TV4-Gruppen.

Trots att det svenska landslaget inte lyckade ta sig till final tog sig Pia Sundhage och hennes landslag in de svenska hemmen och blev folkkära under sommaren 2013. Sveriges matcher sågs i genomsnitt av 1,3 miljoner tittare vilket är den högsta siffran för Sveriges matcher sedan VM 2003. Då var finalsiffran 3 790 000 tittare och drog upp snittet till nära 1,4 miljoner.

EM avslutades i går i en spännande final mellan Tyskland och Norge på Friends Arena. Det var Tyskland som slutligen kunde lyfta EM-bucklan mot skyn och därmed inkassera sitt sjätte raka EM-guld till prisskåpet. Finalen sågs i snitt av 635 000 tittare, vilket motsvarar en andel på närmare 43,2 procent och en rating på närmare 5,3 procent i A12-59.

TV4-sända EM och VM-mästerskap – genomsnittlig tittarsiffra för Sveriges matcher

Fotbolls-EM i Sverige 2013         
1 294 800 tittare

Fotbolls-VM i Tyskland 2011      
943 500 tittare

Fotbolls-EM i Finland 2009
668 000 tittare

Fotbolls-VM i Kina 2007
496 000 tittare

Fotbolls-EM i England 2005        
1 075 500 tittare

Fotbolls-VM i USA 2003
Tittarsiffra med finalen inräknad: 1 367 666 tittare
Tittarsiffra med finalen borträknad: 993 200 tittare

Samtliga 25 matcher under mästerskapet har sänts i TV4-Gruppens kanaler och sändningarna har varit en stor succé.  Även i de digitala medierna har TV4 och Fotbollskanalen skördat framgångar. Fotbollskanalens egen ”Lotta-Cam” med landslagets stjärna och mästerskapets skyttedrottning, Lotta Schelin, i fokus under varje Sverige-match har haft närmare 20 000 strömstarter. Under sommarens mästerskap har Fotbollskanalen.se haft 6,3 miljoner sidvisningar.

Källa: Siffror från MMS. Avser alla 3-99 år då annat ej anges

För mer information kontakta: 
Pressansvarig TV4 Sport: 
Martin Nersing, 
martin.nersing@tv4.se, 0768-98 85 38

--
TV4-Gruppen har levererat engagerande nyheter, storslagen underhållning med bredd och kvalitet, direktsänd sport och högklassigt drama till svenska folket i mer än två årtionden. TV4-Gruppen består, utöver huvudkanalen TV4, av över 40 tv-kanaler i hela Norden, inom både fri-tv, mini-pay- och premiumområdet, där C More är Nordens ledande betal-tv-operatör. TV4 sänder också nyheter från 25 lokal-tv-stationer och en mängd andra tjänster på nätet, i mobilen och on demand, bland annat TV4 Play, som samlar rörligt material från TV4-Gruppens kanaler. För mer information, se tv4gruppen.se.

Senast uppdaterad: 2013-07-29