2013-05-13 | Programnytt

I dag startar inspelningarna av TV4:s internationella storsatsning Welcome to Sweden

Vad händer när en amerikan träffar en svenska, blir förälskad och bestämmer sig för att följa med henne hem till Sverige? Humorserien Welcome to Sweden, skapad av Greg Poehler, är en humoristisk betraktelse av Sverige. I den stjärnspäckade rollistan syns bland andra Greg Poehler som amerikanen Bruce, Josephine Bornebusch som flickvännen Emma och Lena Olin och Claes Månsson som hennes föräldrar. Serien är ett samarbete mellan TV4, Amy och Greg Poehler, FLX och Entertainment One.

- Det var lätt att falla för Greg Poehlers självupplevda berättelse om en amerikan som följer sitt hjärta till Sverige. När Greg slog sig samman med Felix Herngren och Pontus Edgren på nystartade bolaget FLX tvekade vi aldrig på beställningen. Jag är övertygad om att TV4:s tittare kommer att fastna för berättelsen om Bruce och hans flickvän Emma och att de genom Bruce kommer att se Sverige med nya ögon. Welcome to Sweden har en unik ton och stor potential som gör att serien kan nå längre än den svenska humorpubliken. Därför är vi också väldigt glada över att samarbeta med nordamerikanska bolaget eOne som distribuerar serien internationellt, säger Åsa Sjöberg, programdirektör på TV4.

Welcome to Sweden baseras på Greg Poehlers egna upplevelser av att flytta till Sverige med sin svenska flickvän. Greg gör skådespelardebut när han tar sig an huvudrollen som Bruce och Josephine Bornebusch spelar flickvännen Emma. Lena Olin spelar Emmas mamma och Claes Månsson hennes pappa. Dessutom får vi bland andra se Gregs syster Amy Poehler i rollen som sig själv.

Serien kommer att spelas in i både Stockholm och New York och inspelningarna startar i dag, den 13 maj. Welcome to Sweden är också Greg och Amys första samarbete i det nystartade produktionsbolaget Syskon.
- Jag är överlycklig att få arbeta med alla som är involverade och över att skapa vad vi hoppas ska bli en unik, internationell serie. Men mest av allt är jag glad över att äntligen kunna börja dra nytta av alla mina märkliga erfarenheter av Sverige, säger Greg Poehler.
Skådespelerskan Amy Poehler är känd bland annat från humorshowen Saturday night live, tv-serien Parks and recreation och filmer som Baby Mama och Blades of glory.
- Jag är så glad över att få jobba med min begåvade bror Greg och de utmärkta svenska skådespelare som har valt att vara med oss i detta projekt. Förhoppningsvis hjälper detta till att slutligen bestämma vem av oss som är våra föräldrars favorit, säger Amy Poehler.

- Welcome to Sweden är multinationell inte bara som komediserie utan också på det sätt den är finansierad och producerad. Vi på FLX är väldigt stolta över att vara en del av detta samarbete med TV4 och eOne och vi tror att denna modell kommer att öppna upp möjligheter för att skapa fantastiskt innehåll, säger Pontus Edgren, vd FLX.

- Den här serien är ett projekt som vi på eOne verkligen brinner för och det känns spännande att jobba med TV4 i deras första engelskspråkiga samproduktion. Greg Poehler är en talang på uppgång både som skådespelare och författare. Ljuvlig humor uppstår när huvudpersonen Bruce försöker navigera i en ny kultur, ett främmande språk, sin flickväns knäppa familj och en livsomvälvande romans, säger Carrie Stein, exekutiv vice president, global production, Entertainment One.

Welcome to Sweden är skapad av Greg Poehler. Exekutiva producenter är bland andra Amy Poehler och Greg Poehler, Fredrik Arefalk på TV4, Carrie Stein på Entertainment One och Felix Herngren på FLX.  Manusgruppen består av Greg Poehler, Niclas Carlsson, Josephine Bornebusch och Peter Arrhenius. Regisserar gör Calle Åstrand och Benjamin Thuresson är producent.

Om Entertainment One
Entertainment One’s globala nätverk inkluderar Kanada, USA, Storbritannien, Irland, Spanien, Australien, Nya Zeeland, Benelux-länderna, Frankrike, Tyskland, Skandinavien, Sydafrika och Sydkorea. Företaget tillhandahåller expertis inom filmdistribution, tv och musikproduktion, familjeprogram, merchandise och licenser. Entertainment One’s nuvarande rättighetsbibliotek innefattar alla mediaformat och inkluderar mer än 35 000 film och tv-titlar, 2700 timmar tv-programmering och 45 000 låttitlar.

Om Syskon
Produktionsbolaget Syskon startades 2013 av Greg och Amy Poehler. Bolaget fokuserar på utveckling och produktion av humorformat för tv med fokus den internationella tv-marknaden.

Om FLX
FLX är ett produktionsbolag som utvecklar och producerar innehåll för reklam, tv, webb och film. FLX arbetar med Sveriges främsta kreatörer och regissörer och bland produktionerna märks Solsidan för TV4, humorinslag för Eurovision 2013, filmen Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann, reklamfilmer för bla COOP och Telenor och ett flertal nya TV-projekt med premiär under 2013/2014.

Senast uppdaterad: 2013-05-13