2013-04-25 | Programnytt

Juniorkronornas succétränare blir expert i TV4

Som förbundskapten förde Roger Rönnberg det svenska juniorlandslaget till guld i junior-VM 2012 – det första på 31 år. Nu tar Roger steget upp från båset och blir expert i TV4:s sändningar från ishockey-VM de närmaste tre åren.

Roger Rönnberg, 41 år, är ett av de mest spännande namnen i den nya svenska tränargenerationen. Hans främsta merit är att han som förbundskapten förde det svenska juniorlandslaget till guld i junior-VM 2012. Det var Sveriges första JVM-guld på 31 år. Nu väntar en ny spännande utmaning för norrbottningen som fått uppdraget att arbeta med TV4:s sändningar från ishockey-VM under de närmaste tre åren.

– Jag ser fram verkligen emot att få jobba med VM tillsammans med TV4-gänget de närmaste åren. VM-uppdraget kommer att bli ett perfekt komplement till mitt uppdrag som tränare i Frölunda. Jag har redan börjat fundera på hur jag skulle vilja utveckla min roll som expert i TV-rutan, säger Roger Rönnberg.

– Roger är en drömvärvning för oss. Med sin framtoning och hockeykompetens kommer han definitivt att bli en tittarfavorit. Nu har vi en grym uppställning experter med bland andra Niklas Wikegård, Leif Boork och Roger Rönnberg, säger Jens Tolgraven projektledare för hockey-VM i TV4.

Rönnberg var förbundskapten för juniorlandslaget under tre säsonger. Dessförinnan var han tränare för Luleå i elitserien i fem säsonger. Från och med i höst kommer Rönnberg att träna elitserielaget Frölunda. Ett uppdrag som han framöver ska kombinera med VM-bevakning för TV4:s räkning.

Senast uppdaterad: 2013-04-29