2013-01-29 | Programnytt

Lena Sundström tar över TV4:s Kalla fakta

Lena Sundström blir ny programledare för Kalla fakta när programmet har premiär i mars. Hon leder även den uppföljande livedebatten i Kalla fakta studio i TV4 News.
- Jag är naturligtvis jätteglad, det känns som att komma hem igen, säger hon.

- Samhällsjournalistik är det jag brinner för och i dag finns det så många nya möjligheter att avslöja och berätta om missförhållanden i samhället. Jag hoppas att mitt personliga engagemang kan tillföra ett nytt tilltal i den undersökande journalistiken, säger Lena Sundström.

Lena Sundström har redan tidigare varit programledare för Kalla fakta. Nu är hon tillbaka i den undersökande journalistiken efter att ha varit tjänstledig från sin roll som samhällskommentator för TV4Nyheterna för att skriva en bok. Lena Sundström nominerades 2010 till Stora Journalistpriset i klassen Årets förnyare för TV4-dokumentären Dom kallas oss rasister. Hon har också tilldelats Guldspaden och Publicistklubbens stora pris.

Viveka Hansson, programdirektör för nyheter och samhälle på TV4:
- Lena Sundström är en mycket kunnig journalist och en duktig programledare. Dessutom är hon en utmärkt drivkraft i vår ambition att utveckla programmet, hitta nya sätt att berätta och bygga programmet på flera plattformar.

Lena Sundström leder även livedebatten i TV4 News direkt efter Kalla fakta i TV4.

- Hon lockar tittarna att följa med över till live-debatten. Lena är redan en stark röst i samhällsdebatten och kommer att skapa spännande samtal i Kalla fakta studio, säger Mia Lindqvist, programchef för Nyhetsbolaget, som producerar nyhets- och samhällsprogrammen för TV4 och TV4 News.

Kalla fakta flyttar i vår från onsdagar till söndagar, och säsongen utökas den här säsongen med två program till tio program. Programstart är den 10 mars klockan 19.30.

Senast uppdaterad: 2013-01-29