2013-06-04 | Programnytt

Mitt kök Sverigeresan på ny sommarturné

Mitt kök Sverigeresan är tillbaka. Nyhetsmorgons Maria Forsblom leder sändningarna, stjärnkocksteamet Lisa Lemke och Tommy Myllymäki lagar härlig mat och Jens Dolk dyker upp och tipsar om svenska drycker. Starskottet för årets resa går i Stockholm och Östersund tar emot efter det. Färden går sen vidare till Göteborg, Falkenberg och avslutas i Helsingborg. På alla orter kommer den kringresande turnén med både ett matprogram i Nyhetsmorgon och en mobil matbar att erbjuda mat, dryck och matmarknader mitt i ett somrigt Sverige.   

Äntligen är det dags för Mitt kök Sverigeresan att bege sig ut i landet igen. Den gastronomiska färden börjar i slutet av juni och tittarna får under fem veckor inspirerande matlagningstips varje onsdag till lördag i Nyhetsmorgon. I år leder Maria Forsblom resan där stjärnkocksteamet Lisa Lemke och Tommy Myllymäki turas om att laga mat och dryckesexperten Jens Dolk bjuder på sina bästa tips. Maria, Lisa, Tommy och Jens besöker utvalda smultronställen på varje ort och de lokala och närodlade råvarorna förvandlas till recept som passar lika bra att laga var än i Sverige man befinner sig. Varje fredag är det dessutom fokus på svenskarnas viktigaste sommaraktivitet - grillning. Det blir recept, tips och svar på tittarnas frågor om allt från marinader till glödbädd och tillbehör. Lördagarna går i festens tecken och inför veckans givna bjudningskväll ger Mitt kök-gänget tips som förgyller alla sommarens kalas.

- Sverigeresan är ett härligt och uppskattat inslag i våra sommarprogram. Det ska bli riktigt spännande att få följa resan, för jag vet att de har laddat med nya moment och att ribban har höjts ytterligare. Dessutom älskar jag Lisa och Tommys middagstips och det är roligt att de är ute och möter upp våra tittare runt om i landet, säger Lotta Folcker, chef för Nyhetsmorgon.

Mitt kök Sverigeresan är också ett kringresande matevent. På varje ort slår Jens, Tommy, Lisa och deras team upp portarna till den mobila matbaren. Där tillagar de varje torsdag-lördag en spännande meny. I år kan gästerna se fram emot en härlig kombination av alla de lokala delikatesser och råvaror som Mitt kök Sverigeresan hittat under sina tidigare besök över hela vårt land. Menyn erbjuder några av Sveriges bästa råvaror, maträtter och drycker och dukas upp både för nyfikna gäster på varje ort. Varje lördag hålls en matmarknad där producenter möter konsumenter, samtidigt som det blir underhållning, scenprogram och servering. Dessutom fortsätter i år Sverigeresan Mitt kök, tillsammans med Visit Sweden, ut i världen med ett första stopp i London i höst.

- Mat engagerar som allra bäst när alla sinnen aktiveras. Med Mitt kök vill vi få Sverige att upptäcka all den fantastiska mat som finns att erbjuda i landet. Mitt kök-konceptet står för ett attraktivt innehåll och eventturnén som vi nu genomför för tredje året kompletterar våra räckviddsmedier tv, print och webb genom att nå ut direkt till en intresserad och passionerad målgrupp. Det innebär bra möjligheter både för oss och för våra samarbetspartners att nå ut till alla landets matälskare, säger TV4-Gruppens konceptchef Håkan Rossberg.

Här är Sverigeresans turnéstopp:

 v. 26, 27-30 juni Stockholm, Blasieholmen i samband med ÅF Offshore Race

v. 27, 3-6 juli, Östersund, Badhusparken.

 v. 28, 10-13 juli, Göteborg, Bältesspännarparken.

v. 29, 17-20 juli, Falkenberg, Skrea strand.

v. 30, 24-27 juli, Helsingborg, Henry Dunkers plats.

Mitt kök är ett koncept som TV4-Gruppen har utvecklat i samarbete med Visit Sweden. Syftet är att, tillsammans med utvalda samarbetspartners, lyfta fram och tillgängliggöra svenska smaker och produkter. Mitt kök baseras på att svenska smaker har kraft att inspirera, få människor att äta med hjärnan och värdesätta kvalitet. Konceptet arbetar med ett och samma varumärke på alla kommunikationsplattformar. Tv-tittare, tidningsläsare, konsumenter ute i handeln och inte minst evenemangs- och mässbesökare möts av ett innehåll och en identitet - Mitt kök.

Bland Mitt köks samarbetspartners finns Expressen, Visit Sweden, Lithells, Wernerssons ost, Bosch och PS Communication.

--

TV4-Gruppen har levererat engagerande nyheter, storslagen underhållning med bredd och kvalitet, direktsänd sport och högklassigt drama till svenska folket i över två årtionden. TV4-Gruppen består, utöver huvudkanalen TV4, av mer än 40 tv-kanaler i hela Norden, inom både fri-tv, mini-pay- och premiumområdet, där Canal+ är Nordens ledande betal-tv-operatör. TV4-Gruppen har också 25 lokal-tv-stationer och en mängd andra tjänster på nätet, i mobilen och on demand, bland annat TV4 Play, som samlar rörligt material från TV4-Gruppens kanaler. För mer information, se tv4gruppen.se.

Senast uppdaterad: 2013-06-04