2013-03-21 | Programnytt

Motorcykelbonde, getbonde och countryfantast söker den stora kärleken i TV4

Nu presenterar TV4 de bönder som längtar efter äkta kärlek i årets Bonde söker fru. Bland de åtta som tittarna får stifta bekantskap med finns en friluftsälskande ekologisk köttbonde, en motorcykeltokig gotlandsbonde och en jämtländsk getbonde. Den 7 april träffar Linda Lindorff bönderna för första gången i tv. - Det har varit en iskall inspelning nu i vår med mycket snö, is och minusgrader men årets bönder är minsann hetare än någonsin, säger Linda Lindorff.

I höst börjar den åttonde säsongen av Bonde söker fru och då får tittarna förhoppningsvis se hur kärleken spirar på gårdarna.

Men redan söndag 7 april klockan 20.00 presenterar TV4 de åtta bönderna som tittarna kan skriva brev till. I porträttprogrammet träffar Linda Lindorff alla åtta och de berättar mer om sig själva, sina förhoppningar och hur de vill att det ska pirra i magen när de träffar den rätta.

- Det är underbara bönder vi har med i år igen, en härlig blandning av olika personligheter och med olika erfarenhet av kärlek. Två av dem är riktiga kanontjejer där en är getbonde från Jämtland och den andra skånetös med massor av hästar. Det ska bli spännande att se hur stor brevskörden blir i år. Med tanke på hur mycket kärlek vi fick förra året så hoppas jag att många av tittarna blir sugna och tar chansen, säger Linda Lindorff.

Efter porträttprogrammet kan tittarna skriva brev till den bonde som väckt deras nyfikenhet och som de gärna vill träffa och lära känna bättre.

Årets bönder:

Magnus Bolander
Magnus är 59 år och bor utanför Romakloster på Gotland. Han föder upp grisar och odlar potatis som huvudsyssla, men han har också en skock får. Han är fjärde generationen på gården och han har drivit den sedan 1980. På fritiden åker han motorcykel och då är det Harley-Davidson som gäller och inget annat. Magnus har tre barn.

Jenny Mauritzsson
Jenny är 38 år och bor i Dösjebro, Skåne. Hon föder upp och tränar travhästar som hon också tävlar med. Hennes farfarsfar köpte gården 1927 och där det har bedrivits allt från staketfirma och cementgjuteri till bilverkstad. Jenny gillar musik och dans men då hellre disco än styrdans. Jenny har en dotter som tycker det är på tiden att mamma träffar någon.

Nils-Olof Olsson
Nils-Olof är 35 år och bor utanför Koppom i Värmland. Han bedriver skogsbruk och föder upp köttdjur på familjens gård, men jobbar även på ett sågverk. Nils-Olof gillar att jobba i skogen och se hur naturen förändras med årstiderna. Han älskar countrymusik och på sin fritid går han gärna på auktioner där han letar konst och gamla möbler.

Anders Andersson
Anders är 41 år och bor utanför Högsäter i Dalsland. Anders har tre gårdar. Den första är familjegården vid Uddevalla, på den andra bor han själv och på den tredje bor hans äldsta dotter. På sin kravmärkta gård föder han upp ekologiska köttdjur men han har även åkermark och skog. Anders är bondpojke och har alltid velat hålla på med lantbruk. På fritiden unnar han sig gärna en skidresa. Han har två döttrar.

Marléne Ljungdahl
Marléne är 27 år och bor utanför Hallen i Jämtland. Gården har funnits i familjens ägo sedan 1905 och hon arrenderar den av sin far. Hon är getbonde med över 70 djur och säljer mjölken till olika mejerier som tillverkar ost. Hon jobbar även extra på ett gruppboende. På sin fritid kör hon trav eller rider westernridning på någon av sina fem hästar. Hon gillar även att resa och att laga mat.

Niklas Lorenz
Niklas är 46 år och bor i Hallstahammar, Västmanland. Hans gård består egentligen av flera stycken gårdar som har spannmål, vall, beten, skog och köttproduktion med omkring 350 djur. Niklas har velat bli bonde sen han var liten och satt i timmar och stirrade på traktorer på åkrarna. På fritiden jagar han gärna eller reser i Europa med sin son som tävlar i motorcross. Niclas har tre barn.

Pär Eriksson
Pär är 27 år och bor utanför Hallen i Jämtland. Han är mjölkbonde på familjegården som funnits i släkten sedan 1918. Dessutom bedriver han skogsbruk, spannmålsodling och vall för eget bruk. Familjen bedriver även åkeri och på vintern blir det mycket snöskottning för Pärs del. På fritiden kör han gärna skoter och sitter dessutom i styrelsen för Lantmännen i Jämtland.

Mikael Carlsson
Mikael är 52 år och bor utanför Boxholm i Östergötland. Han är köttbonde på gården där han växte upp och som han ärvt av sina föräldrar. På gården finns det även höns och inhyrda hästar. Mikael jobbar även extra på ett sågverk. På fritiden åker han gärna med sina vänner till dansbandsfestivalen i Malung. Mikael älskar barn men har inga egna.

Tips om man vill skriva till en bonde:

1. Berätta om dig själv och vilken bonde du fastnat för.
2. Ange dina kontaktuppgifter och bifoga foto på dig.
3. Märk kuvertet med namnet på bonden du skriver till.

Skicka brevet senast fredag 3 maj till:

Bonde söker fru
TV4
115 79 Stockholm

De sju tidigare säsongerna av Bonde söker fru blev stora tittarsuccéer. Förra säsongen följde i snitt över 1,3 miljoner tittare programmet, varje vecka.

Högupplösta bilder på bönderna finns på TV4-Gruppens presstjänst: http://press.tv4.se.

Bonde söker fru, porträttprogrammet, sänds söndag 7 april klockan 20.00 i TV4.

Senast uppdaterad: 2013-03-21