2013-01-22 | Företagsnytt

Nytt distributionsavtal med Telia gör TV4 News tillgänglig hos alla större operatörer

Från och med i dag finns TV4 News tillgänglig för Telias digital-tv-kunder. Därmed finns kanalen hos alla stora tv-operatörer, och 85 procent av de svenska hushållen kan ta emot den. Genom avtalet ökar också distributionen för TV11 och TV4 Film.

- Vi är mycket glada över att lagom till TV4 News ettårsjubileum kunna erbjuda TV4 News till Telias tv-kunder, vilket många har efterfrågat. Vårt mål är att alla svenskar ska ha möjlighet att se TV4 News. Genom avtalet med Telia har nu runt 85 procent av de svenska hushållen möjlighet att se TV4 News via tv, och övriga kan se kanalen via exempelvis TV4 Play, säger Lenka Prokopec Karlberg, affärschef Nyhetsbolaget.

Telia har i dag cirka 500 000 digital-tv-kunder och TV4 News kommer att kunna ses av dem som har valt programpaketet Lagom eller Stor, vilket är merparten av kunderna. TV4 News kommer att finnas på kanalplats 17 för Telias kunder.

Distributionsavtalet med Telia innebär också att TV11 och TV4 Film paketeras om, och därmed också får utökad distribution. Det innebär bland annat att Telias Play+-kunder får tillgång till TV4:s hela utbud i kanalpaket Play+ Stor.

- Det nya avtalet med TV4-Gruppen gör vår tv-tjänst ännu bättre. Förutom våra digital-tv-kunder så omfattar avtalet också de som väljer vår nya tjänst Telia Play+ för att kunna titta på tv via sin smartphone, surfplatta eller dator. Det är mycket glädjande att vi kunnat nå en så omfattande överenskommelse, säger Stefan Borgqvist, erbjudandeansvarig för tv-tjänster på Telia.

--
TV4-Gruppen har levererat engagerande nyheter, storslagen underhållning med bredd och kvalitet, direktsänd sport och högklassigt drama till svenska folket i över två årtionden. TV4-Gruppen består, utöver huvudkanalen TV4, av mer än 40 tv-kanaler i hela Norden, inom både fri-tv, mini-pay- och premiumområdet, där C More är Nordens ledande betal-tv-operatör. TV4-Gruppen har också 25 lokal-tv-stationer och en mängd andra tjänster på nätet, i mobilen och on demand, bland annat TV4 Play, som samlar rörligt material från TV4-Gruppens kanaler. För mer information, se tv4gruppen.se.

Nyhetsbolaget Sverige AB ingår i Bonnierkoncernen och är nordens största produktionsbolag för nyheter och samhällsjournalistik. Nyhetsbolaget har cirka 400 anställda i Stockholm och på de 25 lokal-tv-stationerna. Affärsidén är att producera rörligt nyhetsmaterial till kunder för publicering på samtliga plattformar. Nyhetsbolaget äger och driver Sveriges enda nyhetskanal TV4 News. För TV4 producerar Nyhetsbolaget samtliga nyhets- och samhällsprogram; TV4 Nyheterna med ekonomi och lokala nyheter, Nyhetsmorgon, Kalla fakta, Efter tio och Jenny Strömstedt.

Senast uppdaterad: 2013-01-22