2013-04-18 | Programnytt

PM Nilsson blir opinionskommentator i TV4

TV4 förstärker opinionsjournalistiken genom att PM Nilsson, i dag chef TV4 Newsmill, blir ny opinionskommentator. Han kommer att analysera idéerna och opinionerna bakom skeenden och nyheter.

- Med PM Nilsson får TV4 ytterligare en egen röst i opinionen. PM kan kommentera samhällsföreteelser och debatter som ligger utanför de rent partipolitiska frågorna och utspelen, som de politiska kommentatorerna i huvudsak fokuserar på, säger Viveka Hansson, programdirektör nyheter och samhälle på TV4.

PM Nilsson är en av Sveriges mest erfarna och tongivande opinionsjournalister. Han var chef för Expressens ledarsida i nio år och startade tidningens debattsida. 2008 grundade han Newsmill, i dag Sveriges största sajt för opinion och analys, som sedan årsskiftet togs över av Nyhetsbolaget.

- Det ska bli väldigt intressant att göra opinionsjournalistik i tv. Idéer och opinioner är centrala för att förstå samhällsutvecklingen och det är viktigt att tv-mediet börjar delta i idédebatten och ta samma publicistiska ansvar som pressen gjort i 150 år, säger PM Nilsson.

PM Nilsson gör sedan en tid opinionskommentarer i TV4 News. Nu tar han steget in huvudkanalen TV4.

Senast uppdaterad: 2013-04-18