2013-04-04 | Programnytt

Stjärntätt i årets Humorgala

Unicefambassadörerna Mark Levengood, Eva Röse och David Hellenius står som galavärdar när Humorgalan - för varenda unge direktsänds den 1 maj i TV4. Och med en artistuppställning som är starkare än någonsin kommer kvällen bli något alldeles extra; Gyllene tider, Carola, Zara Larsson och Yohio kommer alla att bjuda på exklusiva liveuppträdanden.

- Ett dream team, kort och gott. Det var exakt de artister vi vill ha för att kunna erbjuda den stora bredd av gamla erkända och unga lovande som vi eftersträvar i våra program, säger Magnus Karlsson Lamm, exekutiv producent på TV4.

Humorgalan - för varenda unge är ett årligt samarbete mellan TV4 och Unicef vars mål är att få så många tittare som möjligt att bli världsföräldrar, och hjälpa barn i utsatta situationer runt om i världen. Detta genom att bjuda på högklassig underhållning med kända svenska artister, varvat med reportage om Unicefs arbete för barn ute i världen.

Årets artister är en skön blandning av gamla etablerade och nya stjärnskott:
Gyllene tider och Carola behöver förmodligen ingen närmare presentation, de har i årtionden varit en del av det svenska musiklivet och levererat klassiska låtar som är en del av vår kulturskatt.
Zara Larsson och Yohio tillhör det unga gardet som tagit Sverige med storm under de senaste åren. Zara vann TV4:s Talang för fem år sedan och har trots sin ringa ålder etablerat sig som en artist att räkna med på topplistorna. Och vet man inte vem Yohio är har man förmodligen haft både tv:n och radio avstängd det senaste året - 17-åringen från Sundsvall har med sin visual kei-rock gjort succé både i Japan och här hos oss.

Förutom humor och musik bjuder galan även på reportage som handlar om barn på olika platser i världen.

Före detta alpina skidåkaren Anja Pärson reser inför programmet till Sierra Leone. Där träffar hon en mormor som ensam tar hand om sina två barnbarn som just har blivit föräldralösa. Musikproducenten Anders Bagge reser till Vietnam för att möta barn med funktionshinder i provinsen Da Nang. Där föds fortfarande många barn med allvarliga funktionsnedsättningar, sedan USA spred miljögifter där under Vietnamkriget.
David Hellenius åker till Georgien, för att besöka de barn som lever och arbetar på gatan i Tbilisi.
Arja Ormos från Stockholm är en av Unicefs alla världsföräldrar. Hon reser till flyktinglägret Zaatari i Jordanien, där det finns 100.000 människor som har flytt undan inbördeskriget i Syrien. Där träffar hon barn som har fått lämna allt bakom sig i hemlandet.

Humorgalan - för varenda unge sänds i TV4 den 1 maj med start klockan 20.00.

---

Unicef, världens största barnrättsorganisation, finns på plats och arbetar med utveckling i över 150 länder. Uppgiften är att skapa varaktiga förändringar, inte bara för några barn i en by eller i ett land, utan för alla barn i hela världen. Därför arbetar Unicef förebyggande och långsiktigt - ända upp på regeringsnivå. Det handlar om att förverkliga barnkonventionen och se till att alla barn får rent vatten, hälsovård, vaccin, skola, hjälp i katastrofer och skydd mot våld, övergrepp och diskriminering. De barn som har störst behov får hjälp först - oavsett nationalitet, religion eller landets politiska ledning. Unicef är helt beroende av frivilliga bidrag från privatpersoner, företag och regeringar.

För mer information, kontakta pressinformatör Jonny Söderström, jonny.soderstrom@tv4.se eller 0702-46 14 84.

Senast uppdaterad: 2013-04-04