2013-10-04 | Företagsnytt

TV4-Gruppen kraftsamlar - ska bli störst i Sverige på tv på alla plattformar

Störst på tv på alla plattformar, bästa partner för annonsörerna och ledande på betal-tv på nätet. Det är målen för de närmaste åren när TV4-Gruppen integrerar sin digitala verksamhet i kärnaffären.

TV4-Gruppens strategi för de kommande åren innebär förändringar och satsningar inom alla delar av verksamheten. Tre tydliga mål finns; vara störst i Sverige på tv på alla plattformar, vara den bästa partnern för reklamgenomslag och kommersiella samarbeten och ta en ledande position inom betal-tv-området på nätet med ett kraftigt stärkt konsumenterbjudande.

- Vi har en framgångsrik historia av att återuppfinna oss själva – och nu är det dags igen.  Genom att integrera det digitala i vår kärnaffär och fortsätta att effektivisera vår verksamhet skapar vi kraft och utrymme för tillväxt, säger TV4-Gruppens vd Casten Almqvist.

TV4 Play Premium har redan tredubblat antalet abonnenter under det senaste året och förväntan är att den kraftiga ökningen ska fortsätta. På måndag den 7 oktober lanseras en ny sportpaketering – TV4 Play Premium Sport*.  Hela C More Sports utbud ingår, med några av marknadens starkaste sporträttigheter som Allsvenskan, SHL (fd Elitserien) och La Liga som blir tillgängliga via surfplatta, mobil och dator.

Under våren 2014 lanseras TV12, som ska bli TV4-Gruppens tredje kanal på Topp 10-listan. Fokus blir livsstil och sport, där det bästa från TV4 Sports helger lyfts in samtidigt som livsstilsprogram sätter sin prägel på kanalen under vardagarna. Parallellt görs TV4 Sport om till en mer renodlad sportkanal.

Inom ramen för strategin ingår också att befästa TV4-Gruppens position som den självklara partnern för såväl breda marknadsföringsinsatser som andra typer av kommersiella samarbeten. Annonsefterfrågan är just nu stor både linjärt och digitalt, och att fortsätta utveckla nya annons-format är en digital tillväxtmotor. Här kan det bli aktuellt med förvärv.

- Samtidigt ska vi öka räckvidden, bland annat genom syndikeringssamarbeten med exempelvis YouTube. Vi diskuterar dessutom en rad andra intressanta samarbeten inom bland annat mat och e-handelsområdet, berättar Casten Almqvist.

-TV4-Gruppen står starkt.  Att sjösätta den här förändringen samtidigt som vi gör ett kanonår både tittarmässigt och försäljningsmässigt känns tryggt, avslutar han.

* TV4 Play Premium Sport-paketet lanseras den 7 oktober och kostar 349 kronor per månad. Ingen bindnings- eller uppsägningstid. Abonnemanget inkluderar hela den nuvarande TV4 Play Premium-tjänsten, samt hela C More Sports utbud.

Senast uppdaterad: 2013-10-04