2013-04-04 | Företagsnytt

TV4-Gruppen och Karlstadsbuss i samarbete om lokaltrafiks-tv

I juli lanseras Karlstadsbuss nya nyhets- och informationskanal i samband med att Karlstadsbuss byter ut samtliga 59 bussar. TV4-Gruppen står för nyheter, sport, väder och reklamförsäljning, medan Geosignage har utvecklat tekniken som kan positionsstyra sändningarna utifrån var bussen befinner sig. Systemet ger därmed resenärerna relevant information och annonsörerna en effektiv kanal att nå sina kunder i en attraktiv miljö.

Vad händer i världen? Har det hänt något i Karlstad? Hur blir vädret? När går nästa buss? Detta är frågor som Buss-TV kommer att ge svar på när Karlstadsbuss och TV4-Gruppen från och med i sommar erbjuder Karlstads bussresenärer skräddarsydda nyheter och information under bussresan.

Karlstads nya buss-tv-system installeras på samtliga Karlstadsbuss 59 nya bussar, som tas i bruk den 1 juli. Buss-TV kommer innehålla både nyheter, sport, väder, lokala inslag och trafikinformation. För nyheter, sport och väder står TV4-Gruppen och TV4 News. TV4-Gruppen säljer också reklam i kanalen och erbjuder därmed annonsörer en helt ny annonskanal som når 60 procent av Karlstadborna varje månad eller drygt 6 miljoner resenärer årligen.

- Vi skapar en plattform med en fantastisk möjlighet att nå tittare med ett relevant innehåll och en effektiv annonskanal för både lokala och nationella annonsörer. Det händer otroligt mycket inom det här området just nu och vår ambition är att driva tillväxten och utvecklingen inom lokaltrafikområdet. Det här samarbetet är ett viktigt steg på vägen, säger Robert Danowsky, chef för TV4 Out of Home.

- Tillsammans vill vi skapa ett mervärde under resan. Och förhoppningsvis kommer även Karlstadsborna genom medverkan i tävlingar och med annat material kunna bidra till en intressant och användbar nyhets-, informations- och underhållningskanal, säger Sören Bergerland chef för Karlstadsbuss.

Ideonbolaget Geosignage har utvecklat det system som positionsstyr sändningarna efter var bussen befinner sig. Det kan handla om allt från aktuell trafikinformation till annonsörer med budskap kopplade till de platser man passerar. Innehållet varierar därför från buss till buss, men huvuddelen av sändningarna är desamma.

- Vi är stolta över att ha Karlstadsbuss och TV4-Gruppen som samarbetspartners. Tillsammans skapar vi Sveriges modernaste infotainmentsystem, som kommer att bli en förebild både nationellt och internationellt, säger Johan Posse, vd för Geosignage Sverige AB.

TV4-Gruppen erbjuder via TV4 Out of Home tittarna innehåll och annonsörer attraktiva annonskanaler både på flygplatser, tåg och i väntrum över hela landet. TV4 Out of Home har i dag skärmar på drygt 600 vård- och tandläkarmottagningar, 15 flygplatser, på Arlanda Express och lokaltrafik som Norrtåg och Skånetrafikens Pågatåg. TV4 Out of Home kan i dag erbjuda mer än 2,5 miljoner reklamkontakter per vecka.

Senast uppdaterad: 2013-04-04