2013-01-09 | Företagsnytt

TV4-Gruppen och SBS TV i stor rättighetsaffär

TV4-Gruppen säljer fri-tv-rättigheterna kring SM-slutspelet i ishockey 2013 till SBS TV. Samtidigt pågår även diskussioner kring en försäljning av tv-kanalen TV11 till SBS TV. För TV4-Gruppen innebär affären att den renodling av sporträttigheter som inletts under 2012 nu är genomförd.

TV4-Gruppen och SBS TV har slutit avtal om att fri-tv-rättigheterna kring Elitserieishockeyns SM-slutspel under 2013 övergår till SBS TV. Affären är ett led i en strukturell översyn som TV4-Gruppen genomfört för att vidareutveckla och stärka verksamheten.

Förhandlingar pågår också kring en försäljning av TV11 och fri-tv-rättigheterna till SM-slutspelet i ishockey 2014.

- Under hösten har vi sett över och renodlat våra sporträttigheter och sålt några av dem, varav nu totalt tre till SBS TV. Den här affären markerar slutet på den översynen. Nu skapar vi utrymme för intensifierade satsningar på våra stora lägereldsprogram i TV4 och Sjuan, samtidigt som vi jobbar ännu hårdare med våra digitala plattformar som TV4 Play. Vi är mycket nöjda med uppgörelsen med SBS TV, säger TV4-Gruppens vd Casten Almqvist.

Enligt avtalet kommer SM-slutspelet att visas både av SBS TV och av C More. SBS TV har "second pick" på kvartsfinalerna och semifinal 1-3, "first pick" på semifinal 4-7 och sänder dessutom finalserien. Övriga matcher sänds av C More.

Senast uppdaterad: 2013-01-09