2013-05-17 | Företagsnytt

TV4-Gruppens försäljning av TV11 i hamn

TV4-Gruppen och SBS Discovery Media har i dag skrivit under avtalet om försäljningen av TV11. Kanalen övergår från och med den 1 juni från TV4-Gruppen till SBS Discovery.

Uppgörelsen mellan TV4-Gruppen och SBS Discovery Media är ett resultat av den strukturella översyn av kanal- och sporträttighetsportföljen som TV4-Gruppen inledde i höstas, för att långsiktigt stärka och vidareutveckla verksamheten.

- Vi har skapat ett stort värde i TV11 och har nu efter omfattande förhandlingar sålt kanalen. Affären ger extra ekonomiskt utrymme att ytterligare öka investeringarna i svenska egenproduktioner samt i TV4 Play, två områden vi prioriterar framöver, säger TV4-Gruppens vd Casten Almqvist.

Under hösten och vintern såldes som en del av översynen också ett antal fotbollslandskamper och fri-tv-rättigheterna till det gångna SM-slutspelet i ishockey.

Ägandet och driften av TV11 övergår från TV4-Gruppen till SBS Discovery Media den 1 juni under förutsättning att Myndigheten för Radio och TV godkänner överlåtelsen av TV11:s sändningstillstånd.

--
TV4-Gruppen har levererat engagerande nyheter, storslagen underhållning med bredd och kvalitet, direktsänd sport och högklassigt drama till svenska folket i mer än två årtionden. TV4-Gruppen består, utöver huvudkanalen TV4, av över 40 tv-kanaler i hela Norden, inom både fri-tv, mini-pay- och premiumområdet, där C More är Nordens ledande betal-tv-operatör. TV4 sänder också nyheter från 25 lokal-tv-stationer och en mängd andra tjänster på nätet, i mobilen och on demand, bland annat TV4 Play, som samlar rörligt material från TV4-Gruppens kanaler. För mer information, se tv4gruppen.se.

Senast uppdaterad: 2013-05-17