2013-01-24 | Företagsnytt

TV4 News lanserar nyhetsapp

I dag, den 24 januari, fyller TV4 News ett år - och firar med att lansera Sveriges enda nyhetsapp för rörlig bild. Via TV4 News-appen kan man följa alla viktiga nyhetshändelser live under dagen - både internationella, nationella och lokala. I appen finns även nyheter i korthet via nyhetsvideo och en pushfunktion som gör det möjligt att ta del av nyheterna direkt när de händer.

Den 24 januari 2012 lanserades Sveriges enda renodlade och dygnet runt-sända nyhetskanal - TV4 News. I dag firar kanalen sin ettårsdag med att lansera Sveriges enda nyhetsapp för rörlig bild.

- Med TV4 News-appen ökar vi tillgängligheten för våra tittare och ger dem möjlighet att ta med sig nyheterna hela dagen, var de än befinner sig. Genom TV4 News direktsända nyheter, de senaste nyhetsklippen, lokala nyhetssändningar och en pushfunktion som används vid större nyhetshändelser blir appen riktigt intressant och användbar, säger Lenka Prokopec Karlberg, affärschef på Nyhetsbolaget.

TV4 News-appen innehåller en mängd funktioner som gör det enkelt att via rörlig bild ta del av världens nyhetshändelser i sin Iphone eller Ipad. Man kan givetvis titta på TV4 News direktsändningar, men också se nyhetsklipp, väder och lokala nyheter från alla 25 lokal-tv-stationerna runtom i Sverige.

Appen innehåller också en pushfunktion som tar tittarna direkt till den aktuella händelsen i livesändning eller till ett nyhetsklipp., Tittarna kan även enkelt dela med sig av innehållet via e-post, sms eller sociala medier. Via appen kommer man också att kunna tipsa TV4 News och själv bifoga rörligt material till redaktionen.

TV4 News har haft en stark start på året. Ett flertal större nyhetshändelser har bidragit till att allt fler ser kanalen, både via tv och via nätet. Genom ett nytt avtal med Telia, som presenterades i veckan, finns TV4 News hos alla större operatörer, och 85 procent av de svenska hushållen har nu möjlighet att se kanalen. Med den nya TV4 News-appen blir kanalen nu än mer tillgänglig. TV4 News finns också tillgänglig via TV4 Play Premium, och via ett samarbete med Expressen sänder kanalen också på Expressen.se vid större nyhetshändelser.

- Under början av året har vi sett att allt fler hittar till TV4 News. Vi har flera gånger haft över 250 000 tittare per dag på tv-sändningarna, och har dessutom sett hur vi via nätet som mest adderat ytterligare 200 000 startade strömmar en enskild dag. Det är glädjande att fler och fler upptäcker att TV4 News är den enda svenska tv-kanalen som sänder live vid viktiga nyhetshändelser, säger Mia Lindqvist, programchef på Nyhetsbolaget.

TV4 News-appen kommer inledningsvis att vara kostnadsfri, men kommer efter ett tag kräva ett abonnemang för vissa delar av innehållet. Iphone-appen finns nu tillgänglig i Appstore. Lansering av Ipad-appen sker i mars. Mer information finns på tv4news.se.
--
Nyhetsbolaget Sverige AB ingår i Bonnierkoncernen och är nordens största produktionsbolag för nyheter och samhällsjournalistik. Nyhetsbolaget har cirka 400 anställda i Stockholm och på de 25 lokal-tv-stationerna. Affärsidén är att producera rörligt nyhetsmaterial till kunder för publicering på samtliga plattformar. Nyhetsbolaget äger och driver Sveriges enda nyhetskanal TV4 News. För TV4 producerar Nyhetsbolaget samtliga nyhets- och samhällsprogram; TV4 Nyheterna med ekonomi och lokala nyheter, Nyhetsmorgon, Kalla fakta, Efter tio och Jenny Strömstedt.

Senast uppdaterad: 2013-01-24