2013-10-10 | Programnytt

TV4 rustar för starkt nyhetsår

TV4-Gruppen ökar resurserna för nyheter och samhällsbevakning nästa år. Satsningen på livenyheter och andra nyhetsformat för digitala plattformar fortsätter, utrikesprogrammet Korrarna har premiär och en omfattande valbevakning planeras. Den lokala bevakningen runt om i landet är fortsatt en viktig del av TV4, men Stockholm är redan väl bevakat av riksredaktionen. Lokal-tv i Stockholm ersätts därför av fler nyheter från övriga delar av landet.

- Nya förväntningar från tittarna, nya digitala möjligheter, sporrande konkurrens och dessutom ett riksdagsval – det blir ett intensivt 2014. Vi måste fortsätta att utforska vad det betyder för oss, våga tänka nytt och lägga resurserna där de gör mest nytta, säger Viveka Hansson, programdirektör för nyheter och samhälle TV4-Gruppen.

Satsningen på nyheter och samhälle som TV4-Gruppen gör inför 2014 innehåller därför en rad förändringar:

• Förstärkt satsning på nyhetsjournalistik direkt för de digitala plattformarna TV4 Play och tv4.se. Ökad integrering mellan broadcastprogram och digitala plattformar, fler lösningar för second screen, ökad tittarmedverkan och live.
  • Lokal-tv i Stockholm ersätts med ett urval av de mest intressanta lokalnyheterna från övriga 24 lokala editioner runt om i Sverige. Det lokala vädret och den lokala trafikinformationen i Stockholm omfattas inte av förändringen, utan fortsätter att sändas som tidigare.
  • Ökat fokus på utrikesbevakning med nya programmet Korrarna, som just nu spelas in.
  • Ny nyhetsstudio projekteras, för modernare grafiklösningar och bättre teknisk miljö.
  • Omfattande satsning inför valet, med flera specialprogram.
  • I dialog med Nyhetsbolaget om fortsatt effektiviseringsarbete som inte slår mot antalet lokala editioner centraliseras redaktionerna i Helsingborg, Borås och Linköping till Malmö, Göteborg respektive Norrköping. Den lokala bevakningen av Helsingborg, Borås och Linköping fortsätter därmed, liksom de lokala egna nyhetssändningarna.
  • Ekonominyheternas morgonsändningar integreras i ordinarie nyhetssändningar på morgonen. Samtidigt utökas sändningstiden för TV4Nyheterna och Sporten under morgnarna.

- Stockholm är redan intensivt bevakat av vår riksredaktion. Vi har också alla möjligheter att snabbt bevaka en händelse var som helst i Stockholm genom direktsändning för TV4 Play. Samtidigt producerar våra lokala redaktioner ute i landet ett hundratal nyheter varje dag. Många av dem är spännande, angelägna eller viktiga oavsett var du bor. Vi tror att ett urval av de bästa nyheterna kan ge publiken i huvudstaden ännu mer, säger Viveka Hansson.

Senast uppdaterad: 2013-10-10