2013-04-19 | Programnytt

TV4 sänder Konståknings-EM i Stockholm 2015

TV4-Gruppen har genom avtal med Internationella konståkningsförbundet, ISU, och Europeiska TV-unionen, EBU, säkrat de exklusiva svenska rättigheterna till EM i konståkning i Stockholm 2015.

- Vi är stolta över ISU:s och EBU:s förtroende att få ansvara för den internationella TV-produktionen och ser med glädje fram emot att leverera högklassiga TV-sändningar till såväl den internationella TV-publiken som till TV4:s tittare, säger Hans Pekkari, sportchef TV4-Gruppen.

EM i konståkning i Ericsson Globe, Stockholm, avgörs 28 januari-1 februari 2015 och blir ett av det årets största svenska sportevenemang. Tävlingen är det första stora konståkningsmästerskapet på svensk mark sedan 2008, då VM i Göteborg samlade inte mindre än 85 000 åskådare på plats i Scandinavium och över 400 miljoner internationella TV-tittare.

Senast under EM i Zagreb i januari följde 1,2 miljoner svenska TV-tittare Viktoria Helgessons jakt på den första svenska medaljen i ett internationellt konståkningsmästerskap sedan 1937. Viktoria blev till slut blev femma och systen Joshi Helgesson åtta i tävlingen. I samma mästerskap blev Alexander Majorov sexa på herrsidan.

- Det ska bli väldigt spännande att samarbeta med TV4 inför och under EM 2015 på hemmaplan här i Stockholm. TV4 har sänt flera mästerskap i konståkning under de senaste åren och ska nu producera vårt EM. Vi hoppas på ett givande samarbete de kommande åren med stort fokus på vår fantastiska idrott, säger Katarina Henriksson, ordförande Svenska konståkningsförbundet.

TV4-Gruppen har tidigare varit host broadcaster för ett antal internationella mästerskap, bland andra U21-EM i fotboll, flera handbollsmästerskap samt senast årets inomhus-EM i friidrott i Göteborg.

Vid sidan av EM i Stockholm 2015 sänder TV4 även konståknings-EM i Budapest i januari 2014.

För mer information, kontakta TV4:s pressavdelning, 08-459 40 30, press@tv4.se.

Senast uppdaterad: 2013-04-19