2013-08-22 | Företagsnytt

TV4 sänder friidrotts-VM 2014 och 2017

Efter tittarframgångarna under sommarens stora sportevenemang har TV4-Gruppen säkrat rättigheterna till ytterligare två stora friidrottsmästerskap: inomhus-VM 2014 i Sopot, Polen, och utomhus-VM 2017 i London, England.

- Friidrott är en sport som attraherar många idrottsintresserade svenskar och som vi är glada att kunna fortsätta erbjuda alla våra tittare. Inte minst med tanke på att svensk friidrott de närmaste åren ser ut att stå inför en ny framgångsperiod, säger Hans Pekkari, sportchef TV4-Gruppen.

TV4 har en lång tradition som friidrottskanal och har i många år sänt både internationella mästerskap och de mest prestigefyllda galorna i Diamond League-serien.

Under VM i Moskva gjorde TV4 den största satsningen i kanalens historia på ett globalt friidrottsmästerskap och sände nära 70 timmar direktrapportering, magasin och dokumentära skildringar av varje tävlingsdag i programmet Dokument Moskva. Många av sändningarna lockade miljonpublik i de avgörande momenten och gav tittartidsandelar på mellan 40 och 50 procent.

Rättigheterna till friidrotts-VM de närmaste åren har säkrats i samarbete med Sveriges Television, som sänder utomhus-VM 2015 i Peking och inomhus-VM 2016. TV4 och SVT delar även på rättigheterna till Diamond League till och med 2014.

TV4 har även rättigheterna till utomhus-EM i friidrott i Zürich 2014 samt till inomhus-VM i Prag 2015. Närmast på programmet står Diamond League-galan Weltklasse i Zürich torsdag 29 augusti kl 20.00-22.00 i TV4 Sport.

Senast uppdaterad: 2013-08-22