2013-10-08 | Programnytt

TV4 startar öppen granskning om skolsnusk

Den 9:e oktober startar TV4 en öppen granskning i hela landet under namnet #skolsnusk. Via TV4Nyheternas app eller en hemsida kan elever själva visa hur miljön ser ut i deras skola genom att bidra med bilder, filmer och berättelser. Detta är första gången TV4 genomför en öppen granskning via så kallad crowdsourcing.

Vad skiljer skolor som är rena och trivsamma från de som är snuskiga och äckliga? Är det rektorerna som prioriterat bort städningen och lägger pengarna på annat? Är det politikerna som inte tar sitt ansvar eller handlar det helt enkelt om städfirmor som gör ett dåligt jobb? Det ska TV4 under ledning av Lena Sundström och Marcus Noterius ta reda på under hösten i granskningen #skolsnusk.

– Den stora skillnaden mot våra vanliga granskningar är att vi ber eleverna om hjälp. Det är eleverna som vistas i skolmiljön och det är eleverna som har den bästa bilden av hur det ser ut på Sveriges skolor, säger Lena Sundström, programledare för Kalla fakta.

Idén till #skolsnusk kom efter ett inslag i TV4:s Kalla fakta som gjorde att Oliwer, 7 år, fick nog. Han skrev ett brev till statsminister Fredrik Reinfeldt där han tyckte att det var fel av Sverige att satsa pengar på att bygga stridsflygplan samtidigt som det var snuskigt i hans skola.

”Jag går i en skola där toaletterna har kiss över hela golvet”, skrev Oliwer. Tyvärr är han inte ensam då många av Sveriges barn går i skolor med en miljö som deras föräldrar aldrig skulle tolerera på sin arbetsplats.

Via tv4.se/skolsnusk eller TV4Nyheternas app kan eleverna själva med bilder och rörligt material redovisa hur det ser ut i deras skolmiljö.  Granskningen har tagits fram i nära samarbete med Journalism++ som är Sveriges första frilansbyrå inriktad på datadriven journalistik.

– Jag gillar att TV4 landat i en granskning som både är journalistiskt motiverad och metodmässigt modig. All uppriktigt menad crowdsourcing handlar om att avhända sig en del av kontrollen och vara på tårna inför de fynd som görs. Ingen hade till exempel på förhand kunnat föreställa sig genomslaget för Räntekartan som i ett slag förändrade maktbalansen mellan bank och bolånetagare säger Peter Grensund, som var en av upphovsmännen bakom Svenska Dagbladets Räntekartan som år 2012 belönades med Stora journalistpriset i klassen Årets förnyare.

Granskningen #skolsnusk pågår under hösten 2013 i TV4Nyheterna och avslutas med ett Kalla fakta special i TV4 den 5 december.

Hur gör man för att skicka in material:
Skicka in bilder på din smutsiga skolmiljö. Följ anvisningarna på tv4.se/skolsnusk – det är inte svårt. Ju fler som deltar, desto mer tydlig blir bilden. Du kan vara med och visa hur det ser ut.

Länkar:

TV4 Nyheternas app (iPhone)

Om Journalism++
Journalism++ är ett internationellt nätverk av företag och frilansare inriktade på att göra datadriven journalistik. Målsättningen är att göra redaktioner bättre på att dels hitta nyheter i databaser, dels presentera data i nyskapande format.

Senast uppdaterad: 2013-10-09