2013-04-12 | Företagsnytt

Utökat samarbete mellan Nyhetsbolaget och Sprinkle ger mer webb-tv-innehåll på flera tidningssajter

Nyhetsbolaget utökar samarbetet med Sprinkle, en intelligent rekommendationsmotor som kopplar tidningssajters nyhetsartiklar till relaterat webb-tv-innehåll. Det utökade samarbetet innebär att Sprinkle nu erbjuder ett 40-tal publicister inom Stampen, Mittmedia och Promedia att med Nyhetsbolagets innehåll stärka sitt webb-tv-utbud.

I februari gick Sprinkles intelligenta rekommendationsmotor live på gp.se, med Nyhetsbolaget som exklusiv innehållsleverantör. Detta innebär att besökarna får relevant webb-tv material rekommenderat baserat på innehållet i artikeln de läst. Besökarna kan därmed ta del av ytterligare rörliga nyheter och klipp inom samma eller liknande ämnesområde, vilket ger en hög relevans för varje unik besökare och tillfälle.

Nu fördjupas samarbetet mellan Nyhetsbolaget och Sprinkle, och tjänsten rullas inom kort ut på ett flertal nya sajter inom Stampen-, Mittmedia- och Promedia-koncernerna, som Sprinkle, via utvecklnigsbolaget MKT Media har ett ramavtal med. Bland det 40-tal sajter som nu erbjuds tjänsten finns den redan idag live på gp.se och vlt.se.

- Sprinkle är en smart tjänst och genom den matchning som sker mellan de publicerade artiklarna och vårt webb-tv-material når vi ut till nya tittare, samtidigt som vårt material lever längre. Det ger också många redaktioner nya möjligheter att utöka mängden webb-tv-innehåll på sina sajter på ett enkelt och snabbt sätt, säger Lenka Prokopec Karlberg, affärschef Nyhetsbolaget.

- Nyhetsbolaget är precis den samarbetspartner vi vill arbeta nära med. De har högkvalitativt innehåll och de förstår värdet av att nå sina tittare lokalt. Under första månadens test hos Göteborgs-Posten har vi sett en stor ökning av webb-tv-konsumtionen, lokalt såväl som nationellt och internationellt. Konverteringsgraden låg på otroliga 4,5 procent på artikelnivå och det konsumerades över 5 000 timmar webb-tv från över 2 000 olika klipp, säger Magnus Hultman, vd Sprinkle.

Sedan september 2012 säljer Nyhetsbolaget rörligt nyhetsmaterial i form av nyhetsvideor och livesändningar till externa aktörer. Tjänsten riktar sig i dagsläget främst till nyhetssajter och täcker de stora nyhetshändelserna lokalt, nationellt och internationellt, men erbjuder också nöjesnyheter och featureinslag.

--
Nyhetsbolaget Sverige AB ingår i Bonnierkoncernen och är nordens största produktionsbolag för nyheter och samhällsjournalistik. Nyhetsbolaget har cirka 400 anställda i Stockholm och på de 25 lokal-tv-stationerna. Affärsidén är att producera rörligt nyhetsmaterial till kunder för publicering på samtliga plattformar. Nyhetsbolaget äger och driver Sveriges enda nyhetskanal TV4 News. För TV4 producerar Nyhetsbolaget samtliga nyhets- och samhällsprogram; TV4Nyheterna med ekonomi och lokala nyheter, Nyhetsmorgon, Kalla fakta, Efter tio och Jenny Strömstedt.

Sprinkle är en plattform för intelligent syndikering av annonsfinansierat videoinnehåll till alla typer av publicister. Publicister och innehållsägare producerar, distribuerar och delar intäkterna mellan de deltagande parterna. Sprinkle grundades i slutet av 2012 och har sitt huvudkontor i Stockholm.

Senast uppdaterad: 2013-04-12