2014-08-20 | Företagsnytt

Carola Lundell chef nya affärer på TV4

Carola Lundell, senast chef digitala kanaler på Coop, blir chef nya affärer på TV4-Gruppens affärsutvecklingsavdelning. Med sin stora erfarenhet inom marknadsföring, affärsutveckling och digital kommunikation blir Carola Lundell en nyckelperson för TV4-Gruppens fortsatta affärsutvecklingsarbete. Avdelningen stärks också med två nya affärsansvariga inom områdena mat och underhållning.

Den 25 augusti tillträder Carola Lundell som chef för nya affärer på TV4-Gruppens affärsutvecklingsavdelning. Hon får därmed uppdraget att leda arbetet med att identifiera och driva igång nya strategiska affärsinitiativ.

- Carola Lundell har en gedigen erfarenhet från olika typer av branscher och djupa kunskaper om såväl produkt- och affärsutveckling som e-handel, sociala medier, digital konsumtion och datadriven försäljning. Allt detta är gör Carola till en nyckelrekrytering för att stärka TV4 ytterligare på det digitala området. Hon är dessutom en omvittnad god ledare och jag är därför väldigt glad att få välkomna henne till TV4-Gruppen, säger Cecilia Beck-Friis, vice vd TV4-Gruppen och chef för TV4:s affärsutvecklingsverksamhet, till vem Carola rapporterar.

Under de senaste två och ett halvt åren har Carola Lundell varit chef för digitala kanaler på Coop och jobbat med Coops hela digitala närvaro. Dessförinnan var hon fem år inom Electrolux, bland annat som chef för digitala kanaler gentemot den globala konsumentmarknaden. Carola började sin karriär på Icon Medialab och är medgrundare till konsultbolaget Compost Marketing. Hon har tidigare varit ordförande i Kommittén för Internet-Marknadsföring, KIM.

- Att få vara med och skapa morgondagens affärer i en bransch som befinner sig i strukturell förändring är otroligt spännande. Det finns utmaningar men framförallt enorma möjligheter för TV4-Gruppen att utveckla affären baserat på förändrade konsumentbeteenden och ny teknik, säger Carola Lundell.

Till affärsutvecklingsavdelningen har TV4-Gruppen också rekryterat Camilla Everberg, senast marknadsdirektör på Swedish Match och tidigare marknadsdirektör på Göteborgs Kex/Orkla, som tillträder som affärsansvarig mat den 15 september. Dessutom blir Maria Wiss, i dag på TV4:s försäljningsavdelning och i våras vinnare av Bonnier Sales Awards, affärsansvarig underhållning. De rapporterar till Håkan Rossberg, chef partnerutveckling.

Senast uppdaterad: 2014-08-20