2014-10-20 | Programnytt

Danny Saucedo, Marit Bergman, Linda Sundblad och Timo Räisänen ger sig iväg till Bangladesh på En resa för livet

Nästa vecka reser Danny Saucedo, Marit Bergman, Linda Sundblad och Timo Räisänen till Dhaka i Bangladesh. Artisterna ska under två veckors tid följa SOS Barnbyars viktiga arbete i ett av världens fattigaste områden. Baserat på upplevelserna resan ger skriver artisterna varsin låt som de ger ut och även framför på plats, intäkterna går direkt till SOS Barnbyar. En resa för livet sänds i Sjuan nästa år.

En resa för livet är en musikalisk dokumentärserie där tittarna får följa fyra svenska engagerade låtskrivare och artister. Tillsammans ger de sig iväg på sitt livs resa till ett av världens fattigaste områden – Bangladesh huvudstad Dhaka, en myllrande och bullrig stad med 16 miljoner invånare. På plats möter de barn som lever i oerhört utsatta miljöer och de följer också SOS Barnbyars arbete för att ge barnen hopp om en framtid.

- Jag är med i En resa för livet för att lära mig, och förstå på djupet hur världen verkligen ser ut. Det finns en tacksamhet hos mig över att ha fått växa upp i ett rikt och tryggt land som Sverige, om jag inte kan förstå skillnaderna mellan våra världar kommer jag heller aldrig kunna hjälpa till. Därför är det viktigt för mig att belysa de problem som finns och agera utifrån vad jag kan göra, säger Danny Saucedo.

-Vi har ett fantastiskt program att se fram emot med Danny, Marit, Linda och Timo. Deras resa och deras musikskapande kommer tillsammans med tittarnas engagemang att leda till att fler barn får en ljus framtid, säger Marit Danielsson, kanalchef Sjuan.

Utöver vardagen i barnbyn och utflykterna i området har artisterna en stor uppgift i En resa för livet – de ska skriva varsin sång utifrån sina upplevelser och möten med barnen och därigenom förhoppningsvis ge barnen en egen röst. Både artisterna och distributören Sony Music donerar sina royalties och intäkter till SOS Barnbyar.

- En resa för livet är en fantastisk möjlighet för oss att få belysa den verklighet som miljontals barn runt om i världen lever i. Att få göra det tillsammans med årets artister borgar för att det blir ett spännande program som kommer att inspirera många att bli faddrar säger Elisabet Stahlenius, kommunikationschef på SOS Barnbyar.

Artisterna är:

Marit Bergman: flerfaldigt prisbelönad popsångerska, gitarrist, pianist och låtskrivare. Solodebuterade 2002 med albumet 3.00 A.M. Serenades på sitt eget skivbolag, har sedan dess släppt flera album och en av de största hitlåtarna heter I will always be your soldier. Mamma till en 3-årig son.

Timo Räisänen: sångare, musiker, låtskrivare, musikproducent och programledare. Timo var tidigare känd som gitarrist och medsångare i Håkan Hellströms kompband, numera är han en folkkär soloartist. Timo har tre barn.

Linda Sundblad: sångerska, låtskrivare och programledare. Började sin karriär som sångerska i bandet Lambretta som 15-åring med hits som Bimbo och Creep, är sedan november 2006 soloartist. Singeln Oh Father på det första soloalbumet Oh My God! nominerades till en Grammis. Linda har bland annat skrivit låtar till Amanda Jenssen, Darin, Kleerup och Johan Palm.

Danny Saucedo: popartist, låtskrivare och sångare. Slog igenom genom sin medverkan i TV-programmet Idol 2006. Han har därefter släppt tre album och elva singlar som soloartist varav debutalbumet Heart Beats toppade svenska albumlistan och singlarna Tokyo, Play It for the Girls och Radio toppade svenska singellistan.

Inspelningarna av En resa för livet startar i slutet på oktober och programmet kommer att sändas tidigt nästa år i Sjuan. Förra årets program resulterade i ett stort antal nya faddrar för SOS Barnbyar.

SOS Barnbyar är en politiskt och religiöst obunden organisation som i över 60 år har gett föräldralösa och övergivna barn ett nytt hem och en ny familj. Idag driver organisationen mer än 500 barnbyar i 134 länder och arbetar även med att stärka utsatta familjer så att barn inte ska bli föräldralösa eller överges.

Senast uppdaterad: 2014-10-21