2014-06-26 | Programnytt

Danyel Couet, Ulrika Bengtsson och Ulf Wagner bland höstens nya stjärnkockar i Kockarnas kamp

I höst är det åter dags för några av Sveriges bästa kockar att försöka överglänsa varandra i olika utmaningar och drabba samman i Kockarnas kamp. Bland årets deltagare finns toppkrögare som mottagit åtråvärda Michelinstjärnor och internationella entreprenörer. Dessutom har flera av dem vunnit titeln Årets Kock - andra har utformat menyer till kungliga bröllop och Nobelmiddagar. Tävlar om den ärofyllda titeln gör Danyel Couet, Gustav Trägårdh, Jonas Dahlbom, Michael Björklund, Ulrika Bengtsson, Frida Nilsson, Ulf Wagner och Cajsa Johansson. Programmet leds av Pär Lernström och har premiär i slutet av september i TV4.

Det känns jättekul att sparka igång en ny säsong tillsammans med dessa mycket talangfulla kockar. Vi har en otrolig bredd i årets uppställning och vi kan lova många spännande kraftmätningar dem emellan” säger Maria Mowbray, programchef TV4.

Kockarnas kamp är tillbaka med en tredje säsong då åtta ur Sveriges kockelit ger sig in i tävlingen. På spel står en hel del prestige, och inte minst, äran att kunna titulera sig som den främste kocken av dem alla.

Under ledning av Pär Lernström lär tittarna känna de rutinerade kockarna som alla har spännande bragder i bagaget. Under tuff tidspress utmanas de i tävlingar i snabbhet, precision, stresstålighet, kreativitet och analytisk förmåga.

Årets åtta tävlande kockar är:

Danyel Couet, 40 år, Stockholm. Danyel driver tillsammans med Melker Andersson det framgångsrika restaurangimperiet Grupp F12 där flera av Stockholms toppkrogar ingår. Danyel har dessutom tilldelats titeln Traditions & Quality – Les Grandes samt tagit OS-guld tillsammans med Svenska Kocklandslaget år 2000.

Gustav Trägårdh, 40 år, Göteborg. Gustav är en talangfull entreprenör som idag driver Sjömagasinet i Göteborg tillsammans med Ulf Wagner där de också har en Michelinstjärna. Gustav fick även sin första stjärna i guiden på Restaurang ”Basement”, och vann 2010 den prestigefyllda branschtävlingen Årets Kock.

Jonas Dahlbom, 45 år, Åre. Jonas har många år i kockyrket och har vunnit Årets Kock 1996, tävlat i Bocuse d´Or år 2005 samt flera gånger arbetat med Nobelmiddagen. Jonas vann även ”Guldfisken” år 2004 samt coachade förra Kockarnas kamp-vinnaren Tommy Myllymäki till vinst i Bocuse d´Or i våras. År 2006 flyttade Jonas till Åre och öppnade tillsammans med sin bror den uppskattade krogen ”Dahlbom på torget”.

Michael Björklund, 39 år, Åland. Michael är den åländska kocken som kan stoltsera med att ha vunnit tävlingen Årets Kock i både i Sverige och Finland. Han vann Årets kock i Sverige 2000 samt 1997 i Finland. Michael driver just nu Smakbyn på Åland och har tidigare jobbat på Fond och Trädgår'n.

Ulrika Bengtsson, 48 år, New York. Uppväxt i Småland men numera bor Ulrika i New York och är en framgångsrik entreprenör som bland annat drivit sin egna restaurang, Ulrika’s i sju år. Ulrika öppnade i september 2006 hotellrestaurangen Lilys och hon har även en framgångrik cateringverksamhet vid namn ”Smörgås”.

Frida Nilsson, 28 år, Trondheim. Frida är en driven kock med rötter i Skåne som lämnade restaurangskolan som kursetta och sedan dess arbetat med det kungliga bröllpet 2010 och medverkat på World chefs tour against hunger 2011 i Sydafrika. Hon driver numera även egen catering samt eventföretag och arbetar som headchef på Clarion hotel i Trondheim.

Ulf Wagner, 59 år, Göteborg. Ulf är en välkänd och erfaren krögare som 1989 fick en stjärna i Michelinguiden, och var då den första i Göteborg att motta en sådan. Sedan dess har han utsetts till Sveriges bästa sommelier, och han driver idag Sjömagasinet i Göteborg tillsammans med Gustav Trägårdh. Ulf har även medverkat i TV-sammanhang tidigare som kock i Stjärnorna på slottet.

Cajsa Johansson, 45 år Uppsala. Cajsa är matentusiasten som arbetat med matlagning över hela världen och 1995 startade hon sitt eget företag, Cajsa´s kök. Hon driver även egen catering och fyra lunchrestauranger i Uppsala. Cajsa vann även kallskänks SM 1991 och har tävlat i final i par-SM i matlagning vid flertalet tillfällen.

Kockarnas kamp har premiär i slutet av september och sänds i åtta avsnitt i TV4.

Senast uppdaterad: 2014-06-26