2014-08-22 | Programnytt

De tävlar i tredje säsongen av Hela Sverige bakar

En barnmorska, en bankman och en tatueringsborttagerska. Det är några av de tolv passionerade bakningsentusiaster som i höst gör upp om chansen att ge ut sin egen bakbok och den ärofyllda titeln Sveriges bästa hemmabagare. Det blir tio veckor med inspirerande bakning och mycket känslor när Sjuans succéprogram Hela Sverige bakar äntligen drar igång igen.

Årets deltagare är riktiga eldsjälar med olika bakgrunder. De samlas på Taxinge slott för att briljera med sina kunskaper om kakor, tårtor, bröd och bullar – allt för att vinna Sveriges största baktävling. Vinnaren får ge ut sin egen bakbok och får även den stora äran att bli utsedd till Sveriges bästa hemmabagare. Precis som förra säsongen är det välmeriterade Johan Sörberg och Birgitta Rasmusson som sitter i juryn samt folkkära Tilde de Paula Eby som är programledare.

- Jag ser verkligen fram emot att jobba med Hela Sverige bakar igen. Det är ett härligt gäng som brinner för att baka och tävlingsnerverna var påtagliga. Vi kom varandra nära under programmet och upplevde mycket tillsammans, säger Tilde De Paula Eby.

Under tio veckor kämpar deltagare från hela Sverige om att vinna vårt lands största baktävling. De får bevisa sina kunskaper i allt från tårtor och kakor till bröd och pajer. Caroline Ahlqvist vann tävlingen förra året och gav ut boken Älska att baka.

Deltagarna i tredje säsongen av Hela Sverige bakar är:

Carina Kirkdeveli, 53 år, barnmorska, Borås

Johan Doverland, 31 år, VD för Unga Kris, Stockholm

Julie Karlsson, 29 år, undersköterska, Göteborg

Rani Alhallak, 24 år, bankanställd, Stockholm

Johanna Cronwall, 22 år, säljare, Växjö

Alexandra Larsson, 26 år, tatueringsborttagare, Göteborg

Cassandra Lundgren, 26 år, webbredaktör, Stockholm

Peter-Patrik Isaksson, 27 år, butikssäljare, Göteborg

Ulrika Lind, 34 år, butikssäljare, Eskilstuna

Rolf Svensson, 61 år, egenföretagare, Upplands-Väsby

Lisa Larsson, 18 år, student, Oxie

Jennifer Barmer, 24 år, vårdbiträde, Helsingborg

Följ Hela Sverige Bakar i sociala medier:

@helasverigebakarsjuan

Facebook.com/helasverigebakar

#helasverigebakar

Jury:
Birgitta Rasmusson har jobbat på ICA provkök i 20 år och varit med och skrivit Den rutiga kokboken och Sju sorters kakor, Sveriges mest sålda bok. Johan Sörberg är prisbelönt mästerbagare och bagarlandslagets coach med flera fina utmärkelser i sitt CV.

Programledare:
Rutinerade Tilde de Paula Eby leder Hela Sverige bakar även denna säsong. Hon leder även Nyhetsmorgon på vardagarna och har tidigare jobbat med program som Tillsammans mot cancer, Nyhetsmorgon, Spårlöst och När & fjärran.

Tävlingsregler:
Varje vecka har ett tema där deltagarna ska klara av två utmaningar. Först paradbaket som är deltagarnas chans att glänsa. Där bakar de ett eget, välbeprövat, recept. Därefter ska de ta sig an den tekniska utmaningen, där juryns egna bakverk återskapas. Deltagarna måste göra det utan att få se hur det färdiga bakverket ska se ut och efter ett mycket ofullständigt recept. Vem som lyckas bäst i de båda utmaningarna avgör juryn efter en provsmakning och den personen utses till veckans Stjärnbagare. Varje vecka lämnar den som inte håller måttet tävlingen tills tre personer gör upp i finalen.

Hela Sverige bakar startar torsdag 28/8 klockan 21.00 i Sjuan.

Senast uppdaterad: 2014-08-22