2014-05-14 | Programnytt

Det blir en fortsättning på Maria Wern

Den 20 maj har den nya säsongen av Maria Wern säsongstart i TV4. Men redan nu är det klart att TV4 beställer en ny säsong om den gotländska kriminalinspektören baserad på Anna Janssons populära böcker. Inspelningarna startar i juni på Gotland med Eva Röse i huvudrollen och nyskrivna manus av författaren Fredrik T Olsson. – Jag har längtat efter Maria och hennes gäng så detta känns väldigt roligt! Jag är nyfiken på hur Fredrik ska ta Anna Janssons figurer till en ny nivå, och jag vet att det blir grymt, säger Eva Röse.

Den 20 maj har nya avsnitt av Maria Wern i TV4 men redan nu är det klart att kanalen beställer en fortsättning av serien. Inspelningarna startar i juni på Gotland med Eva Röse i huvudrollen och med manus av författaren Fredrik T Olsson.

– Det känns fantastiskt roligt att vi ska få fler avsnitt med vår favoritgotlänning. Vi har ett enormt förtroende för det tajta teamet som hittills förvandlat Anna Janssons böcker om Maria Wern till en tv-succé. Det ska bli oerhört spännande att se hur historien utvecklas, säger Åsa Sjöberg, programdirektör TV4.

Anna Jansson, författaren till de framgångsrika böckerna som serien baseras på, ser entusiastiskt på utvecklingen av hennes karaktärer.

– Med förtjusning ser jag nya Maria Wern-berättelser växa fram i böckernas anda. Ett manusarbete och ett filmskapande med kompetens och kvalité. Ett gemensamt projekt jag kan vara stolt över och helhjärtat engagera mej i. Det här blir bra!, säger Anna Jansson.

Manusförfattare till de föregående filmerna, Fredrik T Olsson, får fria tyglar att utveckla Anna Janssons historia om den gotländska kriminalinspektören.

– Både jag själv och regissören Erik Leijonborg har levt så länge med Eva Röses version av Maria Wern att hon har blivit som en nära vän, komplett med de hemligheter och dolda sidor som alla vänner har. Därför känns det spännande att få fortsätta utforska de sidorna och ge henne nya utmaningar när vi nu bygger vidare på den trygga grund som böckerna gett oss, säger Fredrik T Olsson.

Fredrik T Olsson är även aktuell som debutant med spänningsromanen Slutet av kedjan, som sålts till 25 länder och vars filmrättigheter nyligen köpts av Warner Brothers.

De nya avsnitten regisseras av Erik Leijonborg. Producent är Erika Edman på produktionsbolaget Eyeworks och exekutiv producent är Niva Westlin Dahl på TV4. Inspelningarna får stöd av Gotlands filmfond.

Vårens säsong sänds i TV4 enligt följande schema:

Tisdag 20 maj klockan 21.00: Drömmen förde dig vilse, del 1 av 2.
Onsdag 21 maj klockan 21.00: Drömmen förde dig vilse, del 2 av 2.
Måndag 26 maj klockan 21.00: Först när givaren är död, del 1 av 2.
Tisdag 27 maj klockan 21.00: Först när givaren är död, del 2 av 2.

Klicka på länkarna för att se avsnitten på Clipsource. Du måste vara registrerad på Clipsource samt ackrediterad av TV4-Gruppens presstjänst för att ha möjlighet att se avsnitten.

Senast uppdaterad: 2014-05-14