2014-12-10 | Programnytt

Idol 2014 – en digital supersuccé

1 665 000 tittare såg när Lisa Ajax tog hem segern av Idol 2014. Det var de högsta tittarsifforna för Idol på fem år. Antalet strömstarter ökade också rekordstort under finalhelgen med 63 procent från föregående år. Förutom de fina tittarsiffrorna var engagemanget också stort i sociala medier där Idol, förutom toptrends på Twitter, nådde över 1,5 miljoner svenskar på Facebook.

Idol 2014 är över och intresset när Idol firade tio år har varit rekordstort. Närmare 15 000 personer ställde sig i auditionkön i hopp om att bli årets Idol och biljetterna till finalen tog slut på rekordtid. Det stora intresset märks även på de digitala plattformarna som TV4 Play och i sociala medier. 

Totalt genererade Idol 2014 30 miljoner strömstarter på TV4:s plattformar (16 miljoner i TV4 Play och 14 miljoner på Idols YouTube-kanal). Under 2013 var motsvarande siffra ca 15 miljoner (9,6 miljoner i TV4 Play och 6,1 på YouTube). 

- Idol 2014 har varit större än någonsin och vi har tillsammans med tittarna utvecklat helt nya former för digitalt engagemang vilket ger en ny energi till formatet som nu också nått utanför Sveriges gränser, säger Jonathan Nordin, digital projektledare för Idol på TV4-Gruppen. 

Finalhelgen ökade med 63 procent jämfört med förra året (670 000 strömstarter 2014 jämfört med 410 000 strömstarter 2013. Siffrorna är exkl. YouTube). Den engelskkommenterade feeden från Idolfinalen genererade ca 50 000 strömstarter i TV4 Play. Under finalkvällen trendade fyra stycken hashtags med koppling till Idol. Närmare 6 000 personer deltog i Idols tävling om att bli Idols ”Superfan” där priset var biljetter till finalen.

På Idols Instagram-konto ökade antalet följare med 777 procent från 9 000 till 79 000, jämfört med föregående år. Idols Facebook-sida växte också stort, från 149 000 till 179 000 följare.

Det mest sedda klippet från årets säsong blev Filip Dikmens audition från första programmet. Mollie Lindens tolkning av Prince låt ”Purple rain” placerar sig också högt på listan bland de mest sedda klippen. 

Senast uppdaterad: 2014-12-10